Slavné dny pro ZŠ: Den, kdy se odehrál koncert Live Aid
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Tereza Vodičková
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 03. 08. 2015
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
Důležité téma, ale Ethiopie jaksi zůstala stranou. Obecný pohled je sice skvělý, ale jednak někdy osloví víc konkrétní informace než obecné, jednak se obecný pohled dá na konkrétní situaci aplikovat jen částečně. Aspoň malinko by tedy zasloužilo připomenout,jaká byla politická situace v Ethiopii ve 2. polovině minulého století. Další otázkou je, jak na situaci reagovaly státy tehdejšího komunistického bloku v čele se SSSR. Nabízely snad konstruktivnivnější řešení než tehdejší Západ? Tehdejší osudy Ethiopie souvisejí úzce s osudy Eritrei. Právě uprchlíci z Eritrei dnes tvoří značnou část migrantů, kteří přicházejí z afriky do Evropy. Takže popisovaná situace se promítá i do dneška.

Komentář
\"Svět se potýká s klimatickými změnami, které ovlivňují životy všech. Biopaliva představovala ideální řešení obou problémů.\" -- Akorát že ani nejpřesvědčenější klima-alarmista není schopen sdělit, v čem ony údajné klimatické změny spočívají, ani není ochoten prozradit, v jakém časovém horizontu se ty údajné změny odehrávají. A biopaliva byla pouze vydávána za řešení (to ostatně uvádí i článek) - ve skutečností škodí téměř všestranně.
Nobelova cena už byla udělena, tak není už načase přestat lhát? Nebo aspoň přestat lhát žákům českých škol?

Komentář
Dobrý den, téma aktivity je neefektivita jednorázové pomoci, což si myslím, je taky velmi aktuální téma. Jedná se o návrh, jak s videem pracovat, můžete si samozřejmě zvolit přístup či téma vlastní, aktuálnější. Aktivity vznikaly před více než rokem.
K druhému komentáři: Nikdo dětem ve škole nelže, vzhledem k tomu, že článek (informační základ pro učitele) se snaží zmapovat i negativa: Ani předpoklad o pozitivním vlivu biopaliv na klimatickou změnu se nepotvrdil. Pokud hodnotíme celkový životní cyklus biopaliv, jsou úspory skleníkových plynů velmi nízké nebo záporné.
Takže moc nechápu, komu je vlastně druhý komentář adresován...

Komentář
Děkujeme za zpětnou vazbu.

Komentář
Děkuji za reakci. Já chápu, že na portálu rvp je povinností vyplnit před článkem formální tabulku, kterou pak nemáme číst a nemáme brát vážně. Něco jako za komunistů - povinné odkazy na závěry posledního stranického sjezdu. Já ale ten úvod vždy čtu.Takže klíčová slova slova jsou m.j. historie a kolonialismus. Ale téma aktivity je zcela jiné.

Komentář
Druhý komentář je určen autorce výroků \"Svět se potýká s klimatickými změnami, které ovlivňují životy všech. Biopaliva představovala ideální řešení obou problémů.\" Oba ty výroky jsou nepravdivé.
Pokud na nepravdivost druhého z nich v článku sama poukazujete, tím spíš není jasné, proč tedy ten výrok v článku je.
BTW, o jaké klimatické změně je řeč ve větě \"Ani předpoklad o pozitivním vlivu biopaliv na klimatickou změnu se nepotvrdil.\" ?

Komentář
Dobrý den pane Melichare. Píšete: \"Takže klíčová slova slova jsou m.j. historie a kolonialismus. Ale téma aktivity je zcela jiné.\" Děkujeme za upozornění, tato klíčová slova odstraňujeme.

Komentář
Děkuji za reakci. Zkusím doplnit svoji kritiku:
1. Příčiny hladu jsou vysvětlovány i postkoloniálním systémem, působením mezinárodních organizací, globalizací ekonomiky. Viníky jsou tedy aspoň částečně ekonomicky rozvinuté země Západu, jasněji řečeno kapitalismus. Tento pohled uznávám, je mi blízký mimo jiné díky Erazimu Kohákovi, ale je to pohled vyhraněně levicový a přece jen jednostranný.
2. Jednostrannost tohoto pohledu se projeví právě v případě Ethiopie,která nikdy kolonií nebyla a kde v 70. letech min.století nastoupil k moci agresivní marxistický režim podporovaný tehdejším Sovětským svazem. Tento režim válčil se svými sousedy a v podstatě i se svými občany. V průběhu hladomoru pak tato vláda pochopitelně neprojevovala žádnou zvláštní snahu o pomoc trpícím a nevyužívala dostatečně např. armádní techniku, kterou měla k dispozici. Zatímco můžeme diskutovat o tom, že vyspělý Západ nenašel cestu k výraznější pomoci hladovějící Ethiopii, tak tehdejší Sovětský svaz svou podporou politických radikálů vlastně hladomor pomohl vytvořit. (S podobným jednostranným pohledem se můžeme setkávat právě v těchto dnech, kdy problémy s Islámským státem nebo uprchlíky z Afriky jsou připisovány zejména politice USA. Nikdo nevzpomene na to,že např.Syrie nebo Libye byly dlouhodobě podporovány Sovětským svazem a též socialistickým Československem. Málo se mluví o tom, že v současnosti roste náš vývoz zbraní do Saudské Arábie.)
3. Růst sucha ve východní Africe je závažným problémem a je správné, že text článku tento jev nekomentuje jako součást globálního oteplování. Zatímco globální oteplování je model, o jehož platnosti se diskutuje, pak růst sucha ve východní Africe je prokázaný fakt. Zároveň je správně zdůzazněno, že zároveň se změnou klimatu v této oblasti působí i nevhodné nakládání s krajinou.
4. Autorka vybrala jako obsah aktivity neefektivitu jednorázové pomoci. Samozřejmě téma nabízí řadu podnětů a je třeba si vybrat. (Až se bojím, že pokud by se do výuky mělo snad zařadit vše, co článek uvádí v části pro učitele, tak je to moc.) Ale došlo mi, co mi hlavně vadí: Filmový dokument oslavuje Boba Geldofa jako hrdinu, koncert charakterizuje jako \"akci, která přepsala historii\". A my žáky přesvědčujeme o tom, že tohle nemá význam, že takhle to nejde. Jak tedy? Bob Geldof dostal štechtický titul. Nedostal ho vlastně proto, že tím si jeho čin politická moc přivlastnila, připsala si jeho zásluhy na svůj účet a zbavila se tak povinnosti nějak sama pomáhat?
5. Co bychom nejspíše chtěli u žáků docílit? Jistě pochopení pro lidi v nouzi. Pochopení příčin? To už je horší. Příčiny jsou komplexní a řešení obtížná. Můžeme všichni chtít, aby se mocní (politicky nebo ekonomicky) chovali zcela jinak. Jak to docílit? Asi vyvolat revoluci a změnit svět. Můžeme také zkusit napodobit Boba Geldofa, aspoň malinko.Být sami nějak aktivní. Ze svého okolí znám děti, které šetřily na krávu pro africkou rodinu - rodina, která má krávu je \"bohatá\" a má stálý zdroj obživy. Aktivní podporou je Fair Trade. Ale může jít i podporu zcela místní dobré věci. Je pravda, že jednorázová pomoc nestačí - spousta jednotlivých dílčích aktivit má větší sílu.

Komentář
Ve větě: Biopaliva představovala ideální řešení obou problémů.\" se jedná o nenaplněný předpoklad, žádný rozpor v textu není. Následující věty, odstavce její komunikační funkci objasňují.
Pane Melichare, naprosto s Vámi souhlasím, ale motivovat žáky, činit je aktivnějšími a odpovědnějšími je dlouhodobá záležitost, na které se samozřejmě podílí i výběr témat a a jejich zpracování. Měli by si uvědomit, že ovšem nejde o jednorázovou akci, ale o celkový životní postoj... Jsem ráda za Vaše připomínky, téma kolonialismu a postkolonialismu je dnes velmi aktuální a přitom se skoro nikde neučí, náplň videa mi přišla ovšem trochu jiná, i když je pravda, že by se učitel měl v rámci hodiny zmíňit i o těchto příčinách. Pokud byste měl nějaké zajímavé aktivity o tématech, o kterých se rozepisujete, bylo by skvěle se o ně podělit na www.obcankari.cz.
Děkuji,
Tereza

Komentář
\"Žáci rozvíjí,\" \"žáci přemýšlí\" -- to hovoří za vše, proč číst dál?
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.