Fáze 1 – Já – identita a kultura – 1. část
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. V. Endrštová a kol. Variant a British Council
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 29. 04. 2015
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
\"Když se kultury propojí, jejich skryté části (...) zvyšují pravděpodobnost neočekávaných kolizí a konfliktů.\" -- Takovýmito zavádějícími tvrzeními, podprahovými sděleními a non sequitur je článek prošpikován. Působí dojmem, že hlavním cílem je žáky (budoucí občany) odzbrojit a učinit je v současném (a očekávaném budoucím) střetu kultur (resp. střetu naší kultury s \"kulturami\") bezbrannými.
Jak je to doopravdy?Skryté části sice zvyšují pravděpodobnost neočekávaných kolizí a konfliktů, ale není tu řečeno, zda jejich podíl není zanedbatelný ve srovnání s částmi viditelnými a zřejmými. Stejně tak tu není řečeno, jak významné jsou neočekávané konflikty. Co když jsou proti těm očekávaným a nevyhnutelným bezvýznamné?
Mají žáci řešit světoborný problém, že někdo líbá na tváře jednou, někdo dvakrát, někdo vůbec? Že lidé mohou vnímat nepříjemně to, jak se zdravíme? Jenže co když lidé vnímají nepříjemně zejména to, jak \"ti jiní\" odpalují výbušniny na autobusových zastávkách?
\"Vzhledem k velkému podílu skrytých aspektů se často spoléháme na svá přesvědčení týkající se jiných lidí a kultur.\" -- A nesnaží se tu někdo dovést žáky k tomu, aby kvůli (údajným) skrytým aspektům ignorovali aspekty zjevné (které mohou být velice varovné)?
A poslední pozoruhodný výrok: \"Je proto dobré zajímat se o skryté části kultur a vědět o příčinách kolizí či konfliktů, abychom byli tolerantnější a ochotnější jim předcházet nebo je řešit.\" Zde je ono čertovo kopýtko. Povšimněte si pořadí - na prvním místě je \"tolerantnější\". Ale co když být tolerantnějším není ten správný postoj (správný z hlediska přežití)? A proč by někdo měl být ochotnější konfliktům předcházet nebo je řešit? Navozuje se tu představa, že předcházení konfliktům předpokládá ústupky z naší strany. Není vhodnější nežli \"ochotnější konfliktům předcházet\" být raději odhodlanější konfliktům předcházet, s tím, že naše předcházení konfliktům klidně může být protistraně velice nepříjemné?

Komentář
Reakce na komentář E.Kocourka:
Vážený pane Kocourku, děkujeme vám za komentář. Jsme přesvědčeni, že je mladé lidi potřeba vést k toleranci a k porozumění jiným kulturám. Na tomto přesvědčení je postavena i celá metodika Active Citizens a náš záměr v ní otevřeně deklarujeme. Neznamená to nicméně, že chceme z dětí vyrábět ovce. Náš postoj jsme se snažili vystihnout v citátu Václava Havla uvedeném v úvodu tohoto článku („Porozumět si neznamená přizpůsobit se jedni druhým, ale pochopit navzájem svou identitu.“). V souladu s naším přístupem tedy váš názor respektujeme, přestože s ním nesouhlasíme.
Marta Brichová
Koordinátorka projektu Active Citizens
P.S. Mohu vás ujistit, že žádná podprahová sdělení v tvrzení na které ve vašem komentáři poukazujete nejsou.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.