Chatbot EMA
5 skvělé

Čteme s individuálně integrovanými žáky - práce s textem

Autor
Kamila Balharová
Datum vložení
4. 12. 2018
3 0 3
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

čtenářská gramotnost
poruchy učení
práce s textem

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Kamila Balharová
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 20. 01. 2015
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Lenka Říhová 20.1.2015

Komentář

Výborný článek a námět pro práci. Zaujal mě text se zvýrazněnými slabikami. Dá se najít někde vysvětlení nebo popis takto zpracovaného textu? je nějaká metodika k tomu jaké slabiky zdůtazňovat a proč? Nebo je to jen o střídání tučného a netučného textu. Připomíná mi to trochu zahraniční písmo OpenDyslexic, i když ten je zvýrazněn jiným způsobem. Děkuji 

Kamila Balharová 22.1.2015

Komentář

Milá paní kolegyně,


nikde jsem se zatím s metodikou vyznačování slabik nesetkala.


Vyznačené \"slabiky\", které se pravidelně střídají, pomáhají očním pohybům při čtení postřehovat určitou část ke čtení. Já osobně se neřídím pouze slabikami, ale pokud se jedná například o neslabičnou předložku, kterou mají číst žáci se slovem, tak má stejné zvýraznění jako slabika, se kterou jí mají oční pohyby vnímat a tedy i přečíst. Děti s dyslexií jsou různé typy, proto pokud byste nějaký text chtěla takto upravovat, doporučuji:


1. Zjistit, jak se vašemu dítěti s dyslexií čtou uzavřené slabiky. Zda se mu lépe čte pra – cně než prac – ně. Pak se doporučuji v dělení slabik dítěti přizpůsobit. Považuji za důležitější ve fázi, kdy trénuje dítě techniku čtení, aby četlo způsobem, který se mu nejvíce daří.


Vždyť i čeština je v současnosti benevolentní při dělení slov na konci řádku. Mým žákům s dyslexií se lépe čte první verze, je to proto, že je pro ně těžké soustředit se na víc věcí najednou - pořadí písmen ve slabice, kterou mají číst, na rozsah, který mají přečíst, porozumět smyslu slova a ještě řešit správné dělení slova.


2. Připomenout dětem, jak je to se čtením neslabičné předložky, že jí budete vyznačovat v textu společně se slabikou, se kterou jimají přečíst. To je i důvod, proč píšu slabiky v uvozovkách.


3. Nejlépe se dospělým s dyslexií čte písmo Comic Sans, které ale často nevyhovuje běžné populaci.Výzkumy ukazují, že se lépe čte lidem s dyslexií bezpatkové písmo (Comic Sans, Arial, Calibri, Open Dyslexic) více o tom najdete na mých osobních stránkách ve zveřejněných příspěvcích z konferencí.



3. Doporučuji zvětšit písmo a řádkování nastavit 1,5 nebo dvojité.


Více o typech písma a úpravách textu pro jedince s dyslexií najdete na http://www.kamilabalharova.kaminet.cz/ v sekci publikace na konferencích.

Lenka Říhová 28.1.2015

Komentář

Děkuji za odpověď, vaše stránky znám, jsou skvělé. Comic Sans určitě vyzkouším, nejsem dyslektik a také ho preferuji :)