Naštvaní ptáci ve 4. třídě
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Kateřina Kadlecová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 29. 01. 2015
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
Dobrý den,
dovolte mi krátkou reakci na myšlenku předloženého textu.
Jak jsem již psal v reakci na příspěvek o GlassLab, musíme být velmi obezřetní, co ve výuce využíváme. Byl jsem skeptický k poněkud nedokonalé analýze popisovaných aktivit žáka. Zde je to ještě markantnější. Nemohu se zbavit dojmu, že Angry birds do školního vyučování jako jeho předmět nepatří. Seznam toho, co se žáci učí je pouze umělý. Ad 1) práce s tabulí: existuje spousta edukačnějšího materiálu, na kterém si žáci práci s interaktivní tabulí vyzkouší - ve 4. třídě už to navíc zvládají. Ad 2) co se rozvíjí: žák zapojí maximálně odhad. Každý z ptáků létá jinak, ve hře nefunguje základní fyzika, proto bych byl se zmínkou o logice obezřetnější. ad 4) dosažení určité úrpvně: zde jde o popuštění uzdy hráčské vášni, učení se v tom není. Navícm budeme žáky ušit projít vším an jednu hvězdičku, jen aby byli výš, nebo dělat věci pořádně a dosáhnout tří?
Chybí nám tam snad 5) žák si nacvičí chůzi k tabuli?
Zapojení her do výuky mě velice zajímá. Byl bych jen opatrný při volbě tohoto typu her. Autoři příspěvků na toto téma pak uměle hledají vzdělávací cíle, které by na hraní našli. Od využití Angry birds na interaktivní tabuli už je jenom kousek k tomu povolit jim je hrát na telefonech a tabletech. Víme dobře, jak taková věc končí - je po hodině, v další hodině žáci přemlouvají, jestli si zase mohou zahrát. Zkušenosti s BYOT končí fiaskem, nejdřív jdou na facebook a vyřídí si svoje věci, pak se horko těžko pokoušejí dohnat to, co měli dělat, do toho jim ale pořád pípají zprávy a je po všem.
Zdraví
Mr

Komentář
Ty Ptáky jsem nikdy nehrál, takže vhodnost této hry posoudit nemohu. Pokud fyzikální vlastnosti prostředí ani přibližně neodpovídají skutečnosti, je využitelnost samozřejmě velmi diskutabilní. Jen připomínám, že se jednalo o jeden projektový den, který byl organizován jako výjimečná událost.
Další připomínky jsou ale mnohem vážnější. Tradiční výukové postupy jsou samozřejmě v rozporu se soustavným využitím technologií. Je jasné, že při tradiční výuce je třeba zajistit, aby byly přístroje schované. Ale jsou i aktivity, pro něž jsou technologie prostředkem realizace. Pak je na učiteli, aby žáky přiměl k činnosti. Zrovna hry mohou být cestou. Jde o to, aby jejich náplň byla v souladu s výukovými cíli. Nemohu si pomoci, nepřiznáme-li tuto schopnost Ptákům, jiné hry ji jistě mají. Glasslab je nepochybně první vlašťovkou naznačující směr vývoje. Aplikací, v nichž se hraním realizují nějaké výukové cíle, bude jistě přibývat.

Komentář
V zahraničních zdrojích jsem o využití Angry birds ve fyzice určitě četla.

Komentář
V Angry Birds samozřejmě základní fyzika funguje, engine Angry Birds vychází z OpenSource projektu Box2D (http://en.wikipedia.org/wiki/Box2D), tj. např. při volbě úhlu a intenzity (energie) pták letí v zásadě správně, funguje gravitace, jen po dopadu do daného místa se již okolní objekty i samotný ptách chovají "nereálně", protože v řadě případů ignorují gravitaci apod. Přece jen je to hra a tvůrci chtěli, aby si dítě vychutnalo, co všechno správným zásahem způsobí. Předně je ale třeba říci, že Angry Birds hrají děti v podstatě od 4-5 let věku, protože je to jedna z nejjednodušších her, na které narazí při používání tabletu či mobilního telefonu. Žáci 4. třídy jsou na Angry Birds už trošku staří, ale určitě je to bude bavit, protože je to prostě hra - jednoduchá, vizuálně atraktivní, v zásadě však stále hra. Za sebe pochybuji, že naučí děti něco nového. Myslím si, že existují daleko zajímavější hry, které děti naučí víc - např. Cat Physics nebo Cave Bowling. Gamifikace je skvělá záležitost, ale je třeba skutečně pořádně vybírat a nedržet se pouze v mainstreamu.

Komentář
Se zapojením her do výuky mám veskrze pozitivní zkušenosti.
Například TrackMania se může pro výuku užití tabulkových kalkulátorů jevit podobně sporně jako Angry Birds, ovšem efekt nadšení ze "zápisu výsledku" skutečně odjetého závodu do tabulky jinak nahradit neumím. Děti se pak vrací snadněji k užití nástroje v jiné situaci, protože si prožitkově lépe uvědomí "vždyť by to šlo udělat, jako když jsme jezdili ty závody..."
Třeba zasvěcení do tajů programování naopak činím nejraději bez počítače.

Komentář
Ano, hry Angry Birds nejsou příliš vhodné pro výuku dětí - existuje jen málo logických úkolů, matematika a gramatika. Za tímto účelem jsou vhodnější hry Friv s více hádankami a užitečné pro učební aplikace.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.