Online spolupráce jako kompetence pro 21. století
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Bořivoj Brdička
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 01. 09. 2014
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
Chápu, že propagátoři on-line spolupráce za každou cenu musí svoje hry konstruovat poněkud tendenčně, ale vtloukat žákům do hlavy představu, že řešit problém vlastními silami, bez vnucované on-line spolupráce, je apriori špatný postup (viz Akvárium, PISA 2015), připraví ty žáky leda tak na působení ve virtuálním prostředí. Realita je jiná.

Komentář
Pane Kocourku, je omyl chápat virtuální prostředí odděleně od reálného. Zeptejte se libovolného žáka. Potvrdí vám to (za předpokladu, že rozumí těm pojmům). Pojem "virtuální" zůstal jako historicky (cca před 10-15) lety používaný v povědomí společnosti jako určitý mem, ale významově přestal mít spolu pronikáním online světa do našeho skutečného života svůj původní smysl.

Komentář
Skvělý článek!
Kam směřuje ověřování dovedností online je zde přiblíženo velmi ilustrativně. Byla by ale chyba si myslet, že tento směr ověřování dovedností žáků bude jediný, který se bude u žáků provádět (viz komentář pana Kocourka). Kolaborativní řešení problémů online je pouze jedna forma spolupráce (http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/17185/vyukove-aktivity-pro-rozvoj-dovednosti-21.-stoleti.html/), která může u některých úloh připomínat hry dětí se zavázanýma očima, kdy spolu mají něco společně vytvořit. Nyní ovšem v prostředí, kde jsou od sebe vzdáleni.
Schválně, za jak dlouho tipujete, že se alespoň náznak něčeho podobného objeví v nějakém testu pro žáky ZŠ v ČR?

Komentář
Naprosto souhlasím. Na začátku uvedený výčet převzatý z výzkumné sítě Pearson (kritické myšlení, schopnost spolupracovat, kreativita, motivace, umění se učit) naznačuje, že online spolupráce je jen jenou z vícero kompetencí pro 21. st. A do nich musíme zahrnout v přijatelné míře i ty tradiční. Více o tom bude v zítřejším pokračování.
Jen připomínám, že i u nás se modul online kolaborativního řešení problémů objeví v letošním testování PISA. Právě to mi přišlo jako dobrý důvod k nasměrování veřejné pozornosti. Dík!

Komentář
Velmi zajímavé téma. Spíš bych předpokládal, že se podobný test objeví v komerční sféře pro určité specifické pozice.
Jedna strana věci je zjišťovat schopnosti nebo gramotnosti (testovat) a druhá je rozvíjet a kultivovat (učit). Osobně si myslím, že podnětů ve výuce i v životě mají naši žáci poměrně dost. O tom svědčí i výsledky v individuální schopnosti řešit problémy z šetření PISA 2012, které už bylo zveřejněno. To ovšem neznamená, že bychom se neměli zabývat tím, jak tuto problematiku učit. V Singapuru to dělají už od roku 1997 a výsledky jsou přesvědčující. Mimochodem v těchto dnech připravujeme národní zprávu s výsledky PISA 2012, která by měla vyjít během podzimu. Pro zájemce připojuji odkaz na stránky s informacemi o projektech PISA http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA, kde je i Koncepční rámec pro zjišťování schopnosti řešit problémy PISA 2012. Zde jsou uvedené uvolněné úlohy, kterými se lze inspirovat. Do konce roku bude do češtiny přeložena mezinárodní zpráva OECD PISA 2012 Results: Creative Problem Solving Volume V s výsledky. Opět ji naleznete na uvedené stránce.
Metodika zjišťování schopnosti žáků v týmovém řešení problémů (zvolili jsme tento název, protože kolaborace nám připadala trochu nevhodná) v PISA 2015 je zatím v návrhu a ve Vašem článku uvedené úlohy jsou ukázkové. Proběhla pilotáž úloh, která bude mít vliv na koncepční rámec pro hlavní šetření. Opět plánujeme jeho zveřejnění.
(A neodpustím si :-), kompetence je špatný překlad pro slovo schopnost, důkaz je zde www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf - str. 10 a dál „Competency1-A The ability to …“)

Komentář
S potěšením přijímám komentář pana Blažka, který zřejmě pracuje na ČŠI a má na starosti výzkum PISA. Se sjednocením názvosloví jsem měl vždycky potíže. Slova schopnost a kompetence používám víceméně jako synonyma. Asi zcela nevědecky. Ještě horší je to u kolaborace. Byl jsem napaden již i češtináři, ale nemohu si pomoci. Ovlivněn konektivismem musím trvat na na rozlišení různých úrovní týmového řešení problémů (viz Kolaborace nebo kooperace?). To jen na vysvětlenou. Zjištění, že naši žáci jsou v řešení problémů celkem dobří ještě neznamená, že bychom se neměli zabývat tím, jak kompetence pro 21.st. učit a zda by měly být zahrnuty do kurikulárních dokumentů.

Komentář
Utekly 3 roky, a konečně jsme se dočkali výsledků. Jsme celkově průměrní, rozdíly mezi žáky i školami jsou velké: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Vysledky-PISA-2015-Tymove-reseni-problemu

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.