Angličtina a děti v předškolním a mladším školním věku - tipy a
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Ivana Chmelařová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 16. 05. 2013
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: předškolní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
Pedagogická veřejnost, alespoň ta akademická, jak mohu ze svých zkušeností soudit, je a bude vždy rozdělena na dva protipóly. Jedni, kteří obhajují výuku cizích jazyků v předškolním věku a druzí, kteří ji odmítají. Já osobně se přikláním k té druhé skupině. Jako pedagog zastávám názor ten, že by si děti PV měly nejprve osvojit svůj mateřský jazyk a teprve pak by měly přecházet na jazyk cizí. Pokud dítě nepochází z bilingvního prostředí, je pro něj výuka cizího jazyka v tomto věku nedůležitá. Zatím mi nikdo nedokázal obhájit výuku cizích jazyků v MŠ pro mě přijatelnými argumenty. Možná by bylo dobré si přiznat, že velkou roli v nabídce jazyků v MŠ hraje zvyšování prestiže jednotlivých mateřských škol a fakt, že jsou školy do tohoto tlačeny rodiči. Věřím, že každý pedagog ja natolik kvalifikovaný profesionál, aby si svá rozhodnutí pro, či proti nabídce jazyků v MŠ, dovedl obhájit.

Komentář
Souhlasím s Vámi, že veřejnost je rozdělena na dvě skupiny. A z praxe mi připadá, že se mateřské školy staví k učení cizích jazyků podle toho, jak dobře anglicky umí pedagogové MŠ. A je to poměrně logické - pokud učitel umí dobře anglicky, samozřejmě to považuje za plus a snaží se to naučit (nebo nechat naučit - asi všichni známe externí agentury) i děti. Pokud má sám s cizím jazykem problém, nevidí v tom nic důležitého ani pro děti. Co se mě osobně týče, jsem pro nenásilné učení angličtiny i v předškolním věku. Proč dětem nenabídnout třeba říkanku, písničku nebo krátkou pohádku v cizím jazyce? Čím dřív si začnou uvědomovat, že svět není jen česká kotlina, tím lépe.

Komentář
Souhlasím s názorem, že děti by se nejprve měly učit mateřský jazyk. Do prvních tříd nám nastupuje stále více dětí, které špatně vyslovují, patlají, děti, které nemají rozvinutou jemnou motoriku (špatně drží tužku, nedokáží přehnout či utrhnout papír, o zavázání tkaniček u bot se ani nepokusí), nedokáží chytit míč, přeběhnout lavičku, přelézt překážku. A v tom všem by mohly být rozvíjeny v MŠ výměnou za hraní si s angličtinou. Protože neexistuje provázanost mezi výukou jazyka v MŠ a ZŠ, těch několik izolovaných písniček, říkanek a slov děti stejně zapomenou a ve škole začínají nanovo.
Jinak tipy popsané v článku jsou vynikající, sama je využívám při výuce AJ u začínajících dětí ve škole.

Komentář
I já jsem před lety, v začátcích své pedagogické praxe, měla za to, že děti se nemají pouštět do cizího jazyka, pokud nezvládají svůj mateřský...není tomu tak. Výslovnost v angličtině nezávisí na správné výslovnosti v češtině, například. Přesvědčila jsem se na dětech - vlastních, školkových i školních - že s cizím jazykem je potřeba začít co nejdříve, z mnoha důvodů. Jedním z nejsilnějších argumentů pro mě je, že - a opravdu podle mých vlastních zkušeností matky a učitelky - čím později s jazyky začnete, tím víc úsilí vás to stojí, než se něco opravdu naučíte a naučíte se to používat. Starýho psa novým kouskům nenaučíš, tomu se sice můžeme bránit, ale je to pravda. Když se s cizím jazykem sžijete hned v raném věku, berete ho jako normální součást života, a nemarníte pak spousty času a energie na to, co jste se mohli naučit už dávno a snadno. A máte energii a čas na jiné aktivity, například na ty zmíněné míčové hry a jiné sporty. V článku netvrdím, že angličtina má ve školkách nahradit nácvik zavazování tkaniček a pohybové aktivity. Je ale přinejmenším velmi vhodným doplňkem při rozvoji dovedností dětí a dá se \"vpašovat\" všude tam, kde to reálná situace umožňuje nebo k tomu vybízí. Děti, bez ohledu na to, jak dobře zvládají svůj mateřský jazyk, to přijímají a baví je to. To jen my dospělí to zbytečně řešíme. Angličtina (nebo jiný světový jazyk) by měla být přirozenou součástí života dětí už od velmi raného věku. Nebyla by pak u mnoha starších dětí pouhým předmětem ve škole, často obávaným a někdy dokonce nenáviděným. Nebo jste nepotkali deváťáky, kteří utečou, když je na ulici osloví cizinec a ptá se, kde je nejbližší bankomat?

Komentář
Ahoj, určite súhlasím s tým, že je dôležité deti učiť čo najskôr cudzí jazyk. Ale nesúhlasím s tvrdením : starého psa novým kúskom nenaučíš.....to možno platí fakt len pre psa...možno ani tým si nemôžme byť istý. Jediný dôvod prečo to tak je, že ľudia s ťažšie niečo učia s pribúdajúcim vekom, je to že tomu sami veria. Celý život to počúvajú dookola....veci ako čím starší tým slabší, menší, zábudlivejší, a podobné bulšity! Samozrejme my poviete argument ako ...a čo všetci tí ľudia na okolo...? Predsa sú takí, áno sú lebo tomu uverili :) Keď niekto začne veriť napr aj v 60 rokovch, že sa cudzí jazyk naučí rýchlo a ľahko, napr tým že si to bude stále opakovať a hľadať dôkazy takých ľudí, tak sa mu to začne aj dariť. A je to taký istý program ako ten že učiť sa s pribúdajúcim vekom je ťažšie. Každý program má ale iné výsledky :) Dobre ale teraz už niečo užitočnejšie :D Ja používam Metódu Imitum a som s ňou riadne spokojný. Je snáď pre každého, kto vie už čítať. Učí sa tam pomocou toho, že človek vidí celé frázy aj ich počuje a môže si ich opakovať :) http://www.anglictina-bez-biflovania.sk/anglictina-pre-husakove-deti/?a_box=y7x556ws

Komentář
Na psa jsem tedy opravdu už poměrně starý, ale nemůžu si stěžovat, že by mi jazyky nešly. Vím, co a proč se chci naučit, chápu jazyk v širších souvislostech než zamlada, učím se důkladněji a hlavně rád. A když jazyk opravdu potřebuji, učím se i velmi rychle.
Jako dítě jsem jen papouškoval a nebavilo mě to. Neuměl jsem v cizím jazyce přemýšlet. Když budete přemýšlet česky a říkat to německy, tak se němčinu nikdy nenaučíte. Jazyk je totiž i způsob myšlení -- a to malé dítě zmate. Pak nedokáže vyjádřit rozumnou myšlenku v žádném jazyce, ani v tom svém rodném. To učitelé jazyků bohužel nevědí a vědět nechtějí, takže pak mnohdy nadělají víc škody než užitku.
Hlubší pozadí jazyka jako prostředku k přemýšlení vysvětluji podrobněji v článku
http://ucime-informatiku.blogspot.cz/2015/12/vime-jak-vytezit-informaci-z-textu.html
a v komentáři k článku
http://www.ascestinaru.cz/zuzana-salamounova-o-algoritmech-pri-vyuce-skladby/

Komentář
Ahoj pri učení na Vysokej škole mi veľmi pomáha metódu Imitum : http://www.imitum.com/efektivna-metoda-vyucby-jazyka.html Je to jednoduché spracovanie a tipy čo mi pomohli. Neučíte sa žiadnu gramatiku ani slovíčka za radom. Jednoducho sledujete ang. filmy , čítate ang. knihy snažíte sa rozprávať a ono sa to na vás pomaly ale isto obaluje ;)

Komentář
Zdravím. Osobně jsem mohl posoudit hned několik případů a to i přímo u nás doma. Starší dítko se angličtinu začalo učit až ve škole a mladší jsme dali loni hned na angličtinu v MŠ. Musím říci, že rozdíl je viditelný. Zatímco se starší syn trápí ve škole, mladší celkem dobře zvládá ve školce. Ano mohlo by se říci, že starší syn nemá předpoklady k tomu, aby mu jazyky lezli do mozku. Je však pravdou, že i kamarádi co mají děti podobně jako my mají problém se starším dítkem, které angličtinu viděla až ve škole. Musím říci, že k porovnaní jak na tom naši děti jsou mi hodně pohol online kurz http://www.anglictina-bez-biflovani.cz/anglictina-pro-deti, který jsme jim zaplatitli. Díky němu se i staršímu začíná angličtina líbit a hlavně mu začína jít.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.