5 skvělé

Speak Up mluví stále hlasitěji o digitální izolaci škol

Autor
Bořivoj Brdička
Datum vložení
4.12.2018
0 0 10
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

mLearning
personalizace
Project Tomorrow
sociální sítě
Speak Up
vzdělávací technologie

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Bořivoj Brdička
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 07. 01. 2013
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Ing. Rudolf Kutina, MBA 7.1.2013

Komentář

V US je obava: A to budou mobily jen dalsi lepsi digitalni ucebince ?


Proto spoupa obliba treba i Tinkering Camps , vedet (znalost) neni umet (dovednost).


http://www.ted.com/talks/gever_tulley_s_tinkering_school_in_action.html



Bořivoj Brdička 7.1.2013

Komentář

Tinkering je zajímavý pojem, o němž jsem dosud neslyšel. Ovšem velmi podobné aktivity se dějí i u nás. Znám osobně jednoho pána, který se snaží s dětmi dělat téměř totéž. S článkem to samozřejmě souvisí. Podpora činností cílených na samostatné objevování žáků je zcela nedostatečná. Speak Up nám ukazuje, že žáci jsou schopni se do takových aktivit smysluplně zapojit. Ale musí se to umět!
Pane Kutino, dík za komentář. Trochu mám obavy, jestli váš optimismus ohledně stoupající obliby není předčasný. Ono jde o to, aby se na podobné aktivity nepohlíželo jen jako na zábavu naplňující čas dětí o prázdninách.

Ing. Rudolf Kutina, MBA 7.1.2013

Komentář

Tinkering se uplatnuje i v konceptu skol naprikad Gever ma skolu Brightworks a velmi podobny koncept ma http://www.bigpicture.org/about-us/


Jinak pozitivni vnimani slova Tinkering tak jak jej chapou anglicti rodili mluvci se velmi nesnadno preklada do Cestiny nebot my mame vse na  HRA* , HER* zakladu a z toho pramenicich i dost nepochopeni, nedorozumeni i predsudku. 


My rikame ze Zazitkova pedakogika uci deti hrou, ale pro Anglicana je to jen Game - neco predem pripravene majici pravidla = GAME Mechanics a je mozne v ni treba i soutezit.


Tinkering je naopak slovo pro opak, kdyz si muj 3.5 lety kluk v ramci volneho hrani (FREE PLAY) postavi vlackodaru a k ni zacne sam pridavat drevene kosicky zjine stavebnice  jako zabrany proti snehu nebo jimi zatizi jerab aby se neprevrhl, to je detske tinkering. Kdyz to same udela dosplelak kombinaci vice technologii je tinkerer (hracicka - v tom kladem smyslu) a anglickych zemich najdete na webu i takove pracovni pozice!


Jinak proces tinkeringu se mnohdy prirovnava ke vytvarne technice zvane  Decoupage Kolaze

Ing. Rudolf Kutina, MBA 7.1.2013

Komentář

Mno, aby to nevypadalo ze jen brojim proti zavedeni tabletu do skol , tady je video z opacneho soudku o ucebnici budoucnosti , mnohe pochopite i bez znalosti Anglictiny:


TED Mike Matas: A next-generation digital book


Bořivoj Brdička 7.1.2013

Komentář

Obě vámi odkazovaná videa mají české titulky. To druhé pro nás samozřejmě nepředstavuje nic nového. Teprve po shlédnutí vašich vlastních aktivit  na http://www.dysgenio.com/ jsem pochopil, proč by to mohlo vypadat, že brojíte proti technologiím. Pro mě je jediným správným řešením kombinovat práci rukama s technologiemi. Uznávám i to, že se někdo může  dostat až tak daleko, že potřebuje antitechnologickou terapii, ale to je parketa, kterou vám rád přenechám. My tady na Spomocníkovi se snažíme nastavit využití technologií tak, aby terapie pokud možno nebyla potřeba. Snad se shodneme.

Rostislav Řepka 8.1.2013

Komentář

na ihrou.cz je drobná kapka do mlýna k tématu. Pod křídly Platformy spolupráce Praxe se Školami jsme v uplynulém roce zrealizovali několik akcí rezonujících s tématem článku i diskuzí. Drobná PR akce k tématu proběhla na Den Dětí 2012


Osobně mám zkušenost, že vzdělávání ke kompetentnosti v neformálním prostředí, byť řízené scénářem vede k trvalejším otiskům. S ohledem na zástupce z praxe/mistry se dovednosti nejen v ITC a multimédií stávají přirozeným doplňkem tématu i když vlastně jde o ně samotné. Mladší i starší(mnohdy značně konzervativní) propadnou příběhu, zadání, týmu, ochotě si to zkusit, zjistit kdo jsem a kdo nejsem. Dotknout se v duchu nám blízkých nakousnutých jablíček Tabletu neznamená brouzdat na netu a přijmout mail či diskutovat, ale využít jej jako nástroj k něčemu užitečnému ... zachytit svého "Mistra" či jeho učně při činnosti a vytvořit o jeho oboru krátký dokument s užitnou hodnotou nejen pro nás samé .... jen tak jako mimochodem, je pro mnohé nezapomenutelný prožitek. Hodláme se v roce 2013 posunout dále a téma rozvinout nejen na SLETu iHrou2013 na Skalním městě. Tentokrát také pro trošku širší veřejnost. Věříme, že nejsme osamoceni a podobných přístůpů ke vzdělávání mladších i starších bude přibývat. Konec konců život moc nezajímá zda jsme studovali Harward nebo lesní či neformální univerzitu, ale to co dokážeme trvale a opakovaně v dobré míře kvality poskytnout svému Okolí (zaměstnavateli, rodině, společenství).... děkuji za článek a  téma


 


 

Ing. Rudolf Kutina, MBA 8.1.2013

Komentář

Ahoj Rosto,


Krasny slet, videl jsem i nejake fotky lukostrelby. To je vytecna relaxace zalozena na cistych dovednostiech.


I ja sam tak relaxuji v ramci ve spolku tradiční lukostřelby lukostrelec.cz


\"...dovednosti nejen v ITC a multimédií stávají přirozeným doplňkem tématu...\" a o to jde, ale i ta překrásá knižka o eklogii jde jen na pul cesty, nepokračuje sestavenim jenoduche hracky treba v ramci hnuti hracky z Recyklatu (Toys from Trash) nebo Science Toy maker


Nemluve o vetsim Tinkering s 3d modely a jejich vyroby / vylepseni s pomoci 3D vyrobnich procesu, treba 3D tiskarny , z MAKE konumity je k zamysleni vhodne trena toto video 30 min video


AnnMarie Thomas, \"Every Child a Maker\" at World Maker Faire 2012


PS: iHROU je zajimavý koncept, v odbobi pliskanic by slo zkusit i od stolni pristup Mise HERo  = vzdělávání pomocí moderních společenských her.


Ing. Rudolf Kutina, MBA 8.1.2013

Komentář

Ahoj Bořivoji,


\"...proč by to mohlo vypadat, že brojíte proti technologiím.\"




Ne vskutku nebrojím ani proti počítačům ani tabletům, jsem ajtak 20 let, dokonce nosim v hlave nápad na


EDUFORUM: Trénování grafomotoriky s pomocí her   



(Samo že na přicházející generaci tabletů a nejen pro dysgrafiky jako jsem i já)



\"...že se někdo může  dostat až tak daleko, že potřebuje antitechnologickou terapii\"




Snado, velmi snado už zítra, vezmeme třeba ty data o BYOD, t.j přines si sve zařizení do školy. Pokud skoro dospělák má vlastní tablet tak 8 hodin spi, 8 hodin se zabavá (z toho dejme tomu 4 hodiny na tabletu) a 8 hodin se učí , co se stane když mu přidám jěště další 4 hodiny na tabletu (t.j dvojnásobek) ve škole KAZDY DEN?



Kde je ta tenká hranice kdy už jej budu muset motivovat přejít z virtuálního světa do reálného nejakou odpovídající jeho věku hračkou - třeba tablet něco ovladá co jsem si sociálně spoluvytvoril ve vyrtuálním světe a vytiskl na 3D tiskáně, podivejte se na zpravodajstvi ze CES 2013 kolik takovým inspirací \"Tablet neco ovládá\" tam lze získat již dnes.


Nejsem specialisa na skoro dospěláky, ale odpovědí v tomoto případě není robotika, ale hracka robot = respektivě jeho navrh a výroba. ne vrátit dilny a modelářkí kroužy, ale indegrovat spolu s tablety to co predstavovaly v nasí predchozí generaci. I proto si doma stavim 3D tiskárnu, chci motivovat madé aby vytvářely smylsuplné reálné hracky pro predksolaky.



Já rád dělám hračky, specificky pro predškoláky, je to velký odpočinek od počítačů, predskolaci potrebuji ještě dost objevovat = proto si myslím ze pro předškoláky je jednou z možných odpovědí i SHOW.



V blogu mám už reláný příklad: Vědět co je těžké ve hrě (GAME), chápat co je těžké ze hry (PLAY).


Přichází už DYSartificia – Děti Nezručné jako jeden ze Syndromu Digitálních Dětí?

Bořivoj Brdička 9.1.2013

Komentář

Těžko si mohu udělat definitivní názor. K tomu toho o vašem záměru a aktivitách vím zatím příliš málo. Dělá však na mě dobrý dojem. Věřím, že to myslíte dobře a budete pro vzdělávání přínosem. S panem Řepkou si jistě budete rozumět. Je ale také třeba, abyste se pokusil pochopit, v jaké situaci se v našem školství nacházíme. Popisuje ji vlastně dost jasně i tento článek, i když je o USA. Značná část učitelů si myslí, že technologie do školy nepatří. Bohužel ne proto, že o riziku jejich nesprávného nasazení všechno ví (jak je tomu u vás), ale proto, že se jich bojí a neumí s nimi zacházet. Tak vzniká digitální izolace škol, kam žáci chodí s odporem. To je i pro vás jistě nepřijatelné. Chtěl bych vás osobně požádat, abyste při svém kontaktu s učiteli tento problém reflektoval. Snadno by se vám mohlo stát, že budete poskytovat argumenty odpůrcům technologií. Předpokládám, že váš záměr je komerční, a tak by pro vás mohla tato cesta být lákavá. Dík!

Rostislav Řepka 9.1.2013

Komentář

snažil jsem se vložit příspěvek z tabletu iOS ale nějak se nic neuložilo:)))


tak jsem nelenil a otevřel Booka snad svou reakci nezapomenul stařík:) tak jsem znám mezi Lukostrelec.cz či Meer-Laim


 


ALE k věci


roboti/hračky řizené plackou  představeni na CES 2013 mi nadchly a hned jsem přeposílal provokaci Merkur toys mají také úzasné roboty ale zatím tablety moc nemusí:)


grafomotorika a její nácvik pomoci technologií??? jen plesám aktivita sdílíme sen pomáhá nejen skupině kolem zvláštníchpotřeb:)


tři roky dřímající pilotovaná Bořivojem kritizovaná (její pomalost) aktivita Sebezapojením Efektivně Multimediálně Inovativně Dotkni se S.E.M.I. letos jistě má již kritická množtví tabletů a smartphone i znalosti multimedií a pohne se :) v duchu iHrou.


Hodně jsme si vše na letošek připravovali....


vše zastřešíme otevření z jara:)  "Naše Akademie" v duchu STEM píšu-li správně:) pro kterou Bořivoj připravil koncept a ve svém 11ti dílném  kurzu "Vzdělávací Technologie 21. století" ověřil efektivitu a naučil i nás z Praxe nástroje Edmodo. Naše týmy otestovali a ověřili inovativní a mobilní tablety, mobilní redakce a živé vysílání ....můžeme sdělit nejen Kotlině, že jsme 5 let jen nespali ale tvrdě se potichu pripravili na budoucnost.


 


přivítáme ve svém středu i ke kooperaci


každého jedince i všechny týmy co chtějí v budoucnu uspět efektivně a navíc si to užívat


 


PS: ITboys opravili svou chybu ve fotogalerii a tak fota z RokováníiHrou2012 jsou zase dostupná:)


http://www.ihrou.cz/?page_id=34