Chatbot EMA
5 skvělé

Jak v Lochgilpheadu zvítězila otevřenost

Autor
Bořivoj Brdička
Datum vložení
4. 12. 2018
4 0 10
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

Argyll and Bute
blog
David Payne
charita
Lochgilphead
Malawi
Martha Payne
Mary's Meals
Never Seconds
oběd
otevřenost
školní jídelna

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Bořivoj Brdička
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 02. 07. 2012
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Ondřej Neumajer 2.7.2012

Komentář

Když jsem prvně slyšel o blogu Never Seconds devítileté Marty, přidal jsem odkaz na něj včetně obrázků jídel do své prezentace školních webů, do sekce ke školní jídelně. Dnešní článek ukazuje na intentizu dalšího fenoménu. Je to skvělý příklad využití technologií k výchově k aktivnímu občanství a angažovanosti.


ON

E Kocourek 2.7.2012

Komentář

"Snad chápete, proč (...) tento příběh ze života otevřeného sdílení informací (...) poučný i pro nás." -- No, sorry, já to nechápu. Obávám se, že stejně jako je z anglosaského prostředí do českého (prý) nepřenositelná fungující justice (poroty a systém precedentů), tím spíš je nepřenositelný vliv otevřeného sdílení informací na počínání vrchnosti. Pokud chováním stran a vlád (napříč politickým spektrem) nepohnou ani zprávy NKÚ, není mi jasné, jak by jím mohly pohnout údaje na něčím blogu. Nebo že by to v okresním měřítku fungovalo?

Bořivoj Brdička 2.7.2012

Komentář

Pane Kocourku,
počínání vrchnosti je plně ovlivněno tím, co jí občanská společnost dovolí. A to, co jí dovolí, má samozřejmě přímou souvislost s úrovní jejího vzdělání. Na odlišnosti kulturní se jako kdysi vzorová demokracie odvolávat nemůžeme. Na váš dotaz, zda to u nás může fungovat, odpovědět neumím. Rozhodně pro to hodlám udělat vše, co je v mých silách.
A co vy? Přidáte se?

Ondřej Neumajer 2.7.2012

Komentář

Myslím pane Kocourku, že je to přesně opačně, nežli píšete. Nic jiného \"vrchností\" (tfuj, to slovo nemám rád, je pejorativní a vzbuzuje rezignaci) nepohne - žádné NKÚ či ombudsman -, ale pouze osobní angažovanost. Podívejte se na ekologická sdružení, mnozí si při vyslovení jejich jména ťukají na čelo, ale kolik se jim toho podařilo ovlivnit. A pokud by někoho ekologie dráždila, tak jiným příkladem mohou být ochránci spotřebitelských práv.


Pěkný den


ON

E Kocourek 6.7.2012

Komentář

Vysvětlím studentům, jak se dělá blog, i jak se získávají a na blog umisťují relevantní údaje, a také studentům vysvětlím, že v Česku každý whistle-blower buď musí pečlivě střežit svoji anonymitu nebo je záhy vrchností spolehlivě kariérně zlikvidován. Jak to vidíte, pane Brdička - tím se k vám přidám nebo spíš ne?


Díky za připomenutí zářivého příkladu osobní angažovanosti, pane Neumajer. Ano, ta úspěšná ekologická sdružení, to je vážně něco. Žabičky v potůčku, kytičky na louce - a pak bum prásk, Liška na ministerstvu a kvůli fotovoltaice dražší elektřina. Dodnes jsem neslyšel, že by se mi někdo z těch osobně angažovaných omluvil. Tak snad abych si teď myslel, že to tak chtěli a že jim to tak vyhovuje. V lepším případě to mohu brát jako příklad manipulovatelnosti osobně se angažujících aktivistů.


Pokud v Česku nápravu škodlivého počínání státních orgánů nepřivodí příslušné K TOMU URČENÉ orgány a mechanismy (např. NKÚ), pak asi opravdu nastává čas pro \"osobní angažovanost\". Ale vhodnými nástroji asi nebudou klávesnice a blog ...


Zpět k původnímu problému. Aktivita kolem blogu holčičky v Británii způsobila, že okresní instituce zrušila pitomý zákaz. Vznesl jsem pochybnost, zda podobná aktivita by měla vliv na realitu v Česku. Mýlil jsem se, vzpomněl jsem si, že kdysi dávno Ondřej Neff zorganizoval úspěšný (!!) protest proti počínání tehdejšího Telecomu. Takže upřesňuji námitku: měla by podobná aktivita v současném Česku POZITIVNÍ vliv na počínání státního orgánu?


Bořivoj Brdička 9.7.2012

Komentář

Chápu-li vás, pane Kocourku, správně, radíte všem, tedy i svým žákům, držet hubu a krok jako za totáče. Možná hodnotíte situaci správně. Pak je má snaha o prosazení otevřenosti v oblasti vzdělávání asi marná. Vize sdílení zkušeností mezi učiteli se nemá šanci naplnit, Spomocník je závadný zdroj opozičních názorů hodný zákazu a já sám jsem naivní snílek spějící k založení nového odboje. Jaký druh "osobní angažovanosti" jste měl na mysli? Rád bych věřil, že to tak daleko ještě nedošlo, ale musíme být připraveni. Třeba se nakonec přidám já k vám!

E Kocourek 10.7.2012

Komentář

Současná situace, společenská a zejména politická, mi připadá nesmírně složitá. Radím svým studentům (a kolegům, mají-li o mé rady zájem) v mých odborných oborech, ale netroufám si radit nikomu (ani studentům), jaké společenské a politické postoje má kdo zaujímat.


Naštěstí je tu pokročilá technologie (jejíž součástí je i Spomocník) a ta nám umožňuje publikovat informace (včetně \"závadných\") a názory (včetně \"opozičních\"), aniž bychom tím automaticky kladli hlavu na špalek. Ty technologie jsou dnes už naštěstí tak nepostradatelné pro fungování firem, že je vrchnost nedokáže triviálně \"zakázat\" jako za totáče, a s těmi netriviálními způsoby (ACTA atd.) se musíme naučit tak či onak vypořádat.


Nelze přehlédnout, že ve vámi připomenutém období jsme si nápravu lecčehos představovali velice jednoduše, a tyto moje (naše?) naděje se nenaplnily. Ocituji zde dva verše jedné prastaré avšak relevantní písně:


Fear no danger! Shun no labor! // Lift up rifle, pike, and saber!


IMO my jsme ve fázi popisované tím prvním veršem.

Bořivoj Brdička 11.7.2012

Komentář

To arms! To arms!


Všichni tak nějak tušíme, že se asi boji nakonec nebude možné vyhnout. Pokud by, pane Kocourku, situace byla skutečně podobná Americké občanské válce, pak bychom se asi octli každý na jiné straně fronty. Pro Dixie mám sice slabost, ale jsem zásadně proti otroctví všeho druhu! Možná jste si ale smysl této jižanské hymny vyložil trochu jinak.


Připomeňme si raději slova, která řekl před popravou John Brown:
"I, John Brown, am now quite certain that the crimes of this guilty land will never be purged away but with blood."

E Kocourek 11.7.2012

Komentář

Možná jsem si jinak vyložil smysl té hymny, ale zcela určitě jsem si jinak než vy, pane Brdičko, vyložil smysl té války. Vrchnost, konkrétně Honest Abe, lhala už tehdy. A dodnes (!!) jí to někteří baští.

Jiří Zajíc 18.9.2012

Komentář

     Tohle je skutečně bezvadný článek.
     Pokud jako vychovatelé nedokážeme ty, kteří nám věří a které máme doprovázet k dospělosti, pozvbudit k podobnému jednání, pak skutečně nevím, k čemu jim naše pomoc je.
     Chápu, že pro učitele ve škole to nemusí být tak jednoznačné, jako pro mě, když mým \"terénem\" je neformální výchova ;-)