Strategické desatero ředitele k interaktivním tabulím
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Ondřej Neumajer
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 07. 06. 2012
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
Díky za pěkný článek, pane doktore! Na škole máme interaktivní tabuli, kterou se vedení rádo pyšní při různých příležitostech. Přestože jsem v minulém roce skupině zájemců ukázal, co tabule umí a nabídl jim podporu, jsem stále jediný, kdo ji využívá. Teď už dobrý půlrok nefunguje. Správce IT pouze odpověděl, že to už tu chvíli vydržím, pak že stejně bude přeinstalovávat systém. Jaký smysl má taková tabule? Existuje vypovídající údaj o množství škol s podobným příběhem? (V naší předešlé konverzaci jste zmiňoval podobný osud do školy nakoupených tabletů atd.)

Komentář
Nejsem, nikdy jsem nebyl a jistě ani nikdy nebudu ředitelem školy, takže je pochopitelné, že tuto - silné emoce vzbuzující - problematiku vidím jinak než pan autor.
V Desateru, někde hodně na začátku, mi chybí jeden podstatný krok. Tím krokem je zvážení a rozhodnutí, zda vůbec interaktivní tabule zavádět. Nebo byl tento krok vynechán úmyslně a automaticky se předpokládá, že o vynaložení prostředků (financí, času učitelů a času žáků) právě tímto (přinejmenším diskutabilním) způsobem již bylo rozhodnuto a pracovní skupina učitelů, ba ani ICT koordinátor (co to je?) do této otázky nemají co mluvit?
K pátému bodu desatera: Celkem malicherné, ve srovnání se závažnějšími otázkami, které tu nejsou řešeny vůbec. Nicméně: Zobrazené zařízení svojí užitečností (a jistě i cenou) může směle konkurovat hodinkám s vodotryskem. K jakému účelu asi slouží zelená tabule vedle bílé? Existuje učitel, který kromě popisovačů DOBROVOLNĚ používá i křídu? Tuším, že asi dosud stále existují učitelé, kteří se odmítají rozloučit s křídou, ale proč rozvrhovat jejich hodiny do učebny s interaktivní tabulí? Existuje někdo, kdo používá elektroniku a NEVÍ, jakým nepříjemným zdrojem nečistoty je zelená tabule a křída? Dovolím si proti-radu: když už MUSÍTE zavést interaktivní tabule, nechte učitele aspoň vybrat, zda je chtějí používat. A nenuťte křídové závisláky psát křídou na interaktivní tabuli. Nebo hned vedle - to totiž vyjde nastejno.

Komentář
Pane Kocourku,
tento článek skutečně neřeší situaci, kdy se vedení školy rozhodne, že int. tabule nebude podporovat. Zabývá se pouze situací opačnou. Pokud jde o křídu, zcela s vámi souhlasím. Variantu s tradičním tabulovým křídlem si umím představit jen velmi obtížně. Nevím ale, proč by ji někdo nemohl nabízet. Možná se uplatní tam, kde se int. tabulemi vybavují školy plošně, a pak v takové třídě musí učit i učitel, který umí jen vzít do ruky křídu. Připouštím ovšem, že to ještě nutně nemusí znamenat, že je takový učitel špatný. Pouze nemá komplexní sadu kompetencí.
Nemám vůbec nic proti tomu, když se učitel schopný využívat možností int. tabulí rozhodne v konkrétním případě pracovat s křídou - tedy samozřejmě, že spíše s fixem, že!

Komentář
Článek opravdu neřeší situaci, kdy se vedení školy rozhodne, že int. tabule NEBUDE podporovat - to jste, pane Brdičko, trefil. A co by také v takové šťastné situaci kdo měl řešit? Kolik se za ušetřené peníze nakoupí bas šampaňského a kdo přednese jaký oslavný přípitek na adresu svéprávného vedení školy?
Mně v článku chybí, že neřeší opačnou situaci - že se vedení školy nebo jakýsi deus-ex-machina rozhodne, že int. tabule podporovat BUDE. A má v tom okamžiku někdo - třeba ta pracovní skupina učitelů - možnost a příležitost přednést rozumné (ekonomické, technické, pedagogické) argumenty a ono šílené rozhodnutí zvrátit?
Plošné vybavování škol interaktivními tabulemi - vy ale umíte, pane Brdičko, vymyslet horor! Pohrávám si s otázkou, zda něco takového nastane spíše ve škole státní nebo soukromé. Rozhodovací mechanismy a modely řízení, které by k tomu vedly, bych očekával spíše na škole státní - ale tam snad si nezapalují cigarety zbytečnými tisícikorunami. Na soukromé škole by se na to možná snáze našly ty peníze - ale tam zase naopak očekávám více pravomocí za svoje peníze si pořídit něco užitečného.

Komentář
Možná Vás to pane Kocourku překvapí, ale \"plošné vybavování interaktivními tabulemi\" již v některých regionech proběhlo, jinde probíhá, typicky je mají na starosti úřady městských částí nebo krajské úřady. Právě s tímto zřetelem jsem tento článek sestavoval - třeba by se mohl někomu, kdo si troufne rozhodnout o takové záležitosti, hodit. Ostatní již odpověděl kolega Brdička.
Pokud Vás zajímá můj názoru na interaktivní tabule doporučuji, např. letošní Učitelské noviny č. 16, viz Pro a proti interaktivním tabulím - rozhovor pro Učitelské noviny nebo 4 roky starý článek Interaktivní tabule – vzdělávací trend i módní záležitost

Komentář
Trochu se mě dotkla poznámka \"který umí jen vzít do ruky křídu\". Nemusí to být otázka (ne)kompetencí, ale prostě toho, že fix mi neumožní to, co křída (nabízím pohled do mého portfolia http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=5741).

Komentář
Ano, chtěl jsem se dotknout všech učitelů, kteří pracovat s int. tabulí neumějí a tvrdím znovu. Nárok na to, vzít do ruky křídu má podle mě jen ten učitel, který je schopen s technologiemi pracovat. Výjimek je opravdu jen velmi málo. Myslím, že dnes je to již úplně jasné!
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.