Tematické vyučování - Karel Jaromír Erben
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Renata Nogolová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 15. 03. 2012
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
Zdravím všechny přátele a přispěvatele Metodického portálu:-),
příspěvek Renaty Nogolové mi při pátku udělal velkou radost svou přínosností a inspirativností, ale zároveň i obsahovou propracovaností a širokým tematickým záběrem. Článek tak je přímo vzorovým příkladem integrované tematické výuky (tématem je K. J. Erben), která bývá velmi často zaměňována za projektovou výuku, když za projekt lze dnes považovat leccos a mnozí vyučující (a nejen oni) mají tendenci mylně spojovat realizaci projektů s tematickou výukou. Přiznejme si, že ne vždy je úplně snadné přesně rozlišit projektovou výuku od integrované tematické výuky - tím základním identifikačním znakem je konkrétní PRODUKT, či jinak řečeno výsledek nebo výstup z projektu - na rozdíl od tematické výuky předpokládající vymezení podtémat (tematických částí), které žáci postupně mapují, nahlížejí z různých úhlů, poznávají souvislosti... Pokud se touto optikou podíváme na příspěvek Renaty Nogolové a na vyučovací aktivity, které žáci postupně prováděli, tak s jistou dávkou zjednodušení můžeme konstatovat, že žáci kromě tematické výuky směřovali i k vytvoření produktu - plakátů s informacemi o K. J. Erbenovi (viz připojené fotky). Tudíž si dovolím tvrdit, že výuku realizovanou dle autorčina příspěvku lze s klidem přiřadit k projektům, za které jsou mnohdy pokládány daleko méně propracované a komplexní výukové aktivity.
Myslím, že výuku dle výše uvedeného příspěvku lze s úspěchem realizovat i na 2. stupni ZŠ, příp. na gymnáziu, jen by bylo třeba modifikovat jednotlivé vyučovací aktivity a přizpůsobit je tak věku žáků, se kterými bychom výuku realizovali. A lze i rozšířit předmětové spektrum tematického zaměření vyučování o např. literární výchovu, dějepis, zeměpis či slovesnou folkloristiku (pohádkosloví), vždyť Erben byl velmi aktivní a úspěšný sběratel slovesného folkloru podobně jako v jeho době B. Němcová nebo F. L. Čelakovský. Poněkud jiné uchopení příslušné tematiky se proto jen nabízí. Ovšem výborný základ položila Renata Nogolová a za to jí patří velký dík!
Aleš Franc, dnes už bývalý pracovník VÚP a velký propagátor Metodického portálu:-)

Komentář
Děkuji za kladné hodnocení mého příspěvku a budu ráda, když se stane inspirací pro ostatní.

Komentář
Dovolím si podoknout, že letos uplynulo 200 let od narození K.J.Erbena ne 100.

Komentář
Tak samozřejmě, pane kolego, chybička se vloudí. Přiznám se, že v té anotaci jsem to úplně přehlédl a vůbec si neuvědomil, jak ten čas letí, tedy že se nejedná o sté výročí narození, ale dvousté. Ovšem v celkovém kontextu článku se jedná o zanedbatelnou maličkost, autorka se prostě jen přepsala a recenze Metodického portálu to rovněž opomenula, což by se stávat nemělo, ale všichni jsme jen lidé, tj. tvorové chybující. Jinak na značném přínosu článku tato tisková chyba nic nemění. Navíc i v připojeném odkazu na Wikipedii každý může identifikovat datum narození KJE vztahující se k 7.11. 1811 a tudíž si i správně spočítat, že loni uplynulo 200 let od Erbenova narození.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.