5 skvělé

Kam až dosáhne kooperace?

Autor
Martin Rusek
Datum vložení
4.12.2018
0 0 2
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

informační společnost
kolaborace
konektivismus
kooperace
MOOC
osobní vzdělávací prostředí
RVP_VT21
Stephen Downes

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Martin Rusek
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 16. 11. 2011
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Martin Vonášek 17.11.2011

Komentář

Očekával jsem s napětím i druhý díl vašeho seriálu. Dnes jsem četl jen velmi zběžně, určitě se jako v případě prvního dílu vrátím k podrobnějšímu studiu. Začal jsem ve škole "projekt" (v případě zájmu pošlu link) který bych celkem rád vztáhnul k vašemu seriálu - je rozdělený do týdnů a týká se druhé světové války. Některé prvky jsou podle mého kooperativní jiné kolaborativní - snažíme se uplaťnovať některé prvky kooperativního učení, např.: Na internetu je většinou k dispozici dostatek materiálů, které budou vyhovovat jeho potřebám a preferencím. Větší množství materiálů k výběru sice ztěžuje volbu, ale žák z toho těží nepřímo – dívá se na stejný předmět z více pohledů, vidí jej v různých kontextech. Váš nesouhlas je samozřejmý - nicméně už v půli projektu se ukazuje, že některé skupiny, respektive žáci jdou cestou mnohem náročnější, ale vnitřně je to více naplňuje (baví) - v tomto smyslu bych se držel oblíbené fráze hnutí RAF ze 70. let 20. století: "čím hůř, tím lépe". Jinými slovy - hledají více zdrojů, vybírají to nejlepší a musí tomu věnovat hodně času. Zároveň je hodně skupin respektive žáků, kteří zůstanou u klasické a nejjednoduší cesty. Projekt by šel podle mého názoru realizovat i na iPadech, teď je rozdělen na práci doma a ve škole. Byl bych rád kdybyste si udělal čas se na to podívat, nicméně nemůžu práce a jména žáku zvěřejňovat, takže volím tuto cestu.


Jinak naprosto souhlasím s tímto: Rozdělení učení do vyučovacích předmětů je podle mého nevhodné abstrahování, idealizování některých předmětů a povyšování některých předmětů nad jiné. Vyúsťuje v názor, že některé předměty jsou klíčové a závisí na nich jiné předměty. Znalosti, včetně těch získaných vzděláváním, nejsou takto strukturovány. Vnucováním porozumění předmětu na základě klíčového předmětu vyvoláváme u žáků nevhodně strukturované, chybné pohledy na znalosti a na svět obecně. Něco podobného bylo nejspíš zamýšleno i propojováním předmětů do témat jako Člověk a společnost v RVP, realita je samozřejmě úplně jiná, protože správně píšete o vzdělávání učitelů - to by se muselo změnit, určitě by mělo nastoupit cestu, kdy se učitelé budou vzdělávat v určité konkrétní oblasti, ale zároveň budou muset znát i oblasti svých kolegů, budou je muset při svém studiu aktivně propojovat a závěrečné zkoušky by měli být o syntéze růrzných metod, obsahu a přistupu s cílem ukázat něco naprosto nového.

Martin Rusek 17.11.2011

Komentář

Vážený pane kolego! Těší mě Váš zájem o oba příspěvky. Děkuji az milá slova. Pokud jde o Váš projekt, ještě než jsem dočetl první odstavec jsem si říkal, že se o něj budu více zajímat. Moc rád se s projektem seznámím. Třeba se nám společně podaří ho ještě vylepšit pro žáky v příštím roce. Pokud jde o druhý odstavec, je to přesně, jak píšete. Původní myšlenka RVP byla skutečně taková; jednotlivé předměty měly vzájemně prolnout a učitelé tak více spolupracovat. U myšlenky to ale většinou zůstalo. (Kdesi ve fóru k našemu kurzu nebo na blozích někdo komentář v tomto smyslu více rozvinul, už ale nevím, kd eho najít.)