Chatbot EMA
5 skvělé

Proč píšu učebnici informatiky pro gymnázia

Autor
Ivan Ryant
Datum vložení
4. 12. 2018
50 0 12
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

informatika
Informatika a informační a komunikační technologie
klíčové kompetence
rámcový vzdělávací program

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Ivan Ryant
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 17. 06. 2011
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Ivan Ryant 18.6.2011

Komentář

Pracovní verzi učebnice jsem začal zveřejňovat v pohledu na adrese http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4555

Janek Wagner 18.6.2011
Jana Petrů 18.6.2011

Komentář

Ač učitelka na ZŠ, velice mě Váš článek, a ještě víc úvod k učebnici, zaujal. Budu netrpělivě vyhlížet pokračování, i když Vám asi nemohu nijak přispět.

Ivan Ryant 18.6.2011

Komentář

Díky, pane Wagnere, za připomínku! Skočovského Enjoyera znám a velice se mi líbí. Tu část RVP, kterou pokrývá, pokrývá báječně.

RNDr. I. Marek 20.6.2011

Komentář

Pan autor o sobě píše, že je provokatér, a s tím lze souhlasit. Nebo se opravdu domnívá, že \"informatika jako obor je principiálně neúplná\" a že tato údajná neúplnost vyplývá z existence \"halting problému\"?


Očekávám, že učebnice bude skvělé čtení, ale pro použití ve výuce v ní učitel bude muset hodně a hodně filtrovat. Smysl, mravnost, kybernetika - to by studenty (i profesory) jistě zajímalo, ale kdo a kdy se pak bude učit to ICT?


Vedle vytěsňování \"technické\" problematiky všemi těmi přesahy a souvisejícími tématy se obávám ještě snížení věrohodnosti výkladu. Pokud se profesor omezí na sdělení typu kolik bitů je do bajtu, nemají studenti důvod mu nevěřit. Ale pustí-li se do etiky, do dobra a zla, může narazit. Zejména u autorem zmiňovaného autorského zákona a autorských práv, jejichž faktická implementce v české legislativě se obtížně odlišuje od počínání gangsterů-racketeerů. Pokud v této souvislosti učitel pronese cosi o etice a morálce, třeba mu pak studenti přestanou věřit i ten počet bitů do bajtu.


Nebo jiný \"Žijeme v informační éře – to není jen fráze, je to snad i pravda.\" - Není to pravda, aspoň ne v českém školství. Asi málokomu záleží na tom, co si (např. o tomto) myslí čeští učitelé. Ale jak o tom chcete přesvědčit studenty? Ti tu realitu vnímají také.

Ivan Ryant 20.6.2011

Komentář

Pane doktore Marku, děkuji za podnětný diskusní přípspěvek!


Do značné míry s Vámi souhlasím, informatika jako obor je spíš námět na úvahu a diskusi než soubor předem známých správných odpovědí na předem zadané otázky. Gymnázium je jediný typ školy u nás, který poskytuje všeobecné vzdělání. Je to jediná a poslední příležitost, aby studenti pochopili, že informatika má vůbec nějaký smysl a že souvisí s ostatními obory - to není můj výmysl, Rámcový vzdělávací program je i v tomto směru závazný. Informační technologie (právě tak jako jiné informatické podobory) se pak dají studovat na různých vysokých školách, ale bez vědomí souvislosti smysl nedávají. Technickou problematiku rozhodně nevytěsňuji, naopak, je hlavním tématem poloviny kapitol a v ostatních kapitolách používám (použiji) řadu názorných příkladů právě z technické oblasti, protože jsou studentům dobře srozumitelné.


Máte pravdu, že filtrování bude obtížné, ale o to jde: je nikoli na čase, ale už dávno pozdě, aby někdo vyhledal návaznosti a začal zařazovat informatická témata do všech předmětů v rámci tzv. integrace. V naší škole máme např. integrovanou polovinu hodin informatiky do ostatních předmětů, ale v informatice se nemám o co opřít (když chci vyložit, co je to bit, musím sám napřed vysvětlit, co je to logaritmus; nemůžu vysvětlit, co je to informace, protože teorie poznání se probírá až v oktávě; studenti nezvládají psaní hypertextu jako slohový útvar, nedokážou přečíst jednoduchý anglický článek na Wikipedii atd.)


Děkuji za názorné přirovnání našeho současného autorského práva k racketeeringu - rád jej v učebnici použiju, bude to názorné a srozumitelné, až se dostanu k pirátskému hnutí (piráti proti gangsterům, to se mi líbí). Pirátsví pořád ještě nemám zpracované, mj. i proto, že jsem nevěděl, za který konec je mám popadnout. Tohle bude možná to pravé.


Děkuji za názor na informační éru, škoda že bez argumentů.


K neúplnosti informatiky: problém nezastavení Turingova stroje je nerozhodnutelný a teorie, která obsahuje nerozhodnutelnou větu, je logicky neúplná. To je definice, nikoli námět na diskusi. (viz např. Petr Pajas, Základy logiky a teorie množin: "Teorie T je úplná, je-li bezesporná a každá formule jazyka T je bud’ dokazatelná nebo vyvratitelná v T." - http://ufal.mff.cuni.cz/~pajas/vyuka/logika.pdf)

Pavel Boček 21.6.2011

Komentář

Přiznávám, že nemám představu o počtu hodin věnovaných informatice na gymnasiu v současné době. Nicméně po přečtení tohoto nástinu a první kapitoly pracovní verze se mi zdá, že poctivé \"odpřednášení\" celé učebnice by nejen zabralo veškerý studijní čas, ale díky přesahům a odbočkám by možná výuky jiných předmětů ani nebylo zapotřebí.


Plně souhlasím s potřebou opravdu všeobecného vzdělání, kterým by se mělo gymnasium v první řadě zabývat. Tedy základní přehled ve všech oborech lidského poznání plus souvislosti plus schopnost samostatného uvažování. Nevím ale, zda učebnice, byť napsaná autorem s nadšením a velkým nadhledem, osloví studenty, kteří nejsou na takový přístup v současnosti připraveni ani na VŠ.  Dovedu si představit, jak podle takové učebnice přednáší sám autor, nebo někdo podobně sympatickým způsobem střelený (omlouvám se, s autorem vyřídím osobně).


Takže na závěr: jako vzdělávací a metodická pomůcka pro pedagogy, kteří mají vážný úmysl učit, to bude určitě vynikající čtení a inspirace. Pokusit se ale nacpat takovou knížku do studentů způsobem \"Otvřete si učebnici na straně 1715 a příště vás z toho vyzkouším\", je absolutně marné, i když mám obavu, že řada hodin informatiky probíha (v přestávkách mezi gamesením) přesně tímto způsobem.


 

Ivan Ryant 22.6.2011

Komentář

Je to ještě mnohem horší, než píše Pavel Boček (díky za příspěvek!) Kromě znalostí si student musí osvojit ještě spoustu dovedností (a ty se musí nacvičit) a má si vytvořit i systém hodnot a postoje k těm hodnotám. V učebnici se zabývám jen znalostmi. Hodinová dotace má být (pokud vím) 4 hodiny týdně v jednom školním roce (což se dá rozložit i jinak, např. dvě hodiny dva roky), ale z těch 4 hodin může ředitel podstatnou část předisponovat do jiných předmětů – asi by měl do jiných předmětů přesunout i přiměřenou část učiva, ale zřejmě nemusí. Vím o gymnáziu, kde „informatika a ICT” jako předmět vůbec neexistuje, všechno učivo totiž mají naintegrované do jiných předmětů (a proč taky ne, když to přesahy a souvislosti docela dobře umožňují). Rozsah učiva jsem si nevymyslel já, je závazně určen v RVP-G.


Problém s množstvím látky je ještě horší, pokud se škola rozhodne, že v hodinách informatiky a ICT připraví studenty k maturitě z ICT (ta je volitelná). Znamená to naučit studenty správně odpovídat na otázky podle katalogu požadavků, který vydal Cermat. Při obvyklých hodinových dotacích pak vychází jediná možná forma výuky: „otevřete si učebnici a příště vás z toho vyzkouším”.


Domnívám se, že tudy nevede cesta ke všeobecnému vzdělání a že za těchto okolností se RVP-G musí minout svých cílů (vyjádřených jako „klíčové kompetence”). Chceme-li to napravit, měli bychom podle mého názoru zmapovat přesahy a potřebné časové návaznosti a teprve na základě toho navrhnout jednak rozvržení látky do předmětů (tj. „integraci”) a za druhé co možná efektivní metody a formy výuky. Jak výstižně poznamenává pan doktor Marek, filtrování bude obtížné. Není efektivní vyučovat v září, co je to informace, v říjnu, co je to bit a bajt, v lednu internet a v červnu databázi. Efektivní je, aby student pochopil, co je informace, když se musí o něčem rozhodovat, jakoby mimochodem. Efektivní je natáčet video na téma z historie informatiky (studenti se současně učí pracovat v týmu, natáčet a stříhat video a historii informatiky). To by pak ale maturita z ICT asi nemohla probíhat tak, jak nám to naplánoval Cermat. Musíme se rozhodnout, čím se budeme řídit – napsal pan recenzent ve svém posudku. Obávám se, že už asi tak před dvěma lety bylo pozdě.


Nejsem vůdce revolucí, nehodlám věšet darebáky na lucerny ani nahnat zloděje do dolů, aby konečně začali dělat něco užitečného, jsem jenom provokatér. Tak jsem se tedy pustil do provokativní učebnice...

RNDr. I. Marek 22.6.2011

Komentář

Bazíruji na slovíčkách a omlouvám se za to. Původní výrok zněl \"neúplný obor\". Co se týče neúplné teorie, máte zajisté pravdu, avšak obávám se, že k objasnění, co že je to TEORIE v tomto smyslu (Cosi z matematické logiky, tuším. Axiomy, vlastní jazyk, odvozovací pravidla, atd.), k tomu se v té učebnici ani nepřiblížíte.


A teď proč se domnívám, že NEžijeme v informační společnosti. Alespoň ne my učitelé a ani naši žáci ne. Když se o tom bavím se studenty, padají na adresu příslušných papalášů výroky nehledané a zcela jistě žalovatelné, ale v diskuzi na seriózním slušňáckém serveru (sledovaném bdělým okem administrátorky) se budu krotit. Tedy proč: Inu proto, že schopnost \"na úrovni\" zacházet s informacemi, případně produkovat relevantní informace, nezdá se býti prvořadým kriteriem používaným v českém státním školství (a v navazujících oblastech). Ani se tato schopnost nezdá býti prvořadým kriteriem při dosazování pracovníků na ta nejlépe placená místa ve státní správě. Dále se mi zdá, že zejména vrcholné řídící společenské struktury při svém nakládání s informacemi často opomíjejí jedno kriterium, které považuji (a studenti rovněž) za klíčové, totiž pravdivost. A ještě z jiného soudku - pracuje ministerstvo školství (a jeho viditelný interface vůči učitelům a studentům, CERMAT) s informacemi nějakým špičkovým (nebo buďme skromní, alespoň ROZUMNÝM) způsobem? (Viz státní maturity!!!!) Studenti tohle všechno vnímají!

Ivan Ryant 22.6.2011

Komentář

Pane doktore Marku, určitě máte pravdu, že učebnice není totéž jako formální teorie v logice. Přesto se budu snažit abych v učebnici neměl logické rozpory a otázky abych pokud možno zodpověděl. Chci jenom říct, že v informatice jsou jednak otázky, na které odpověď z principu neexistuje, jednak otázky, na které jednoznačnou odpověď prostě neznám (může to být třeba věc názoru). Slibuju, že se budu snažit, abych se v takových případech zachoval vůči čtenářům slušně (tak jako se o to snažím i vůči svým studentům). Nebuduju svoji učitelskou prestiž na tom, že ovládám informatiku líp než student (občas studentům říkám: já to umět nemusím, ale vy ano). Asi se najde dost učitelů, se kterými se v tomto bodě neshodnu, ale to se holt stává a já to snesu.


Velice se mi líbí Váš postřeh, že "Studenti tohle všechno vnímají!" a taky proto si myslím, že škola může studentům trochu pomáhat nebo je může zbytečně obtěžovat hloupostmi, ale že oni se nás dvakrát ptát nebudou, co si mají myslet ani s jakými technologiemi mají zacházet. Myslím si, že civilizovaná společnost už žije v době informační a to, že stát i škola brání pokroku, není zase nic tak moc nového. Jestli jsem Vás správně pochopil, oběma nám to vadí a snažíme se s tím něco dělat.

Ivan Ryant 28.6.2011

Komentář

Dovlouji si upozornit, že jiná diskuse k tomuto článku je také na serveru Česká škola na adrese http://www.ceskaskola.cz/2011/06/ivan-ryant-proc-pisu-ucebnici.html

Ivan Ryant 20.8.2011

Komentář

Pracovní verze jednotlivých kapitol postupně dávám ke stažení do pohledu na adrese http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4555 - prosím o připomínky.