Jednotky množství informace prakticky
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Jaroslav Koreš
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 22. 08. 2011
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
(1) S počítáním ekologické stopy bych byl opatrnější: na kolik stromů za sekundu byste přepočítal provoz serverových farem a telehauzů, které většinu času promarní čekáním na request? To taková kniha jenom leží a tiše zabírá místo... A pro lepší názornost byste počet poražených stromů mohl přepočítat ještě třeba na počet veverek, které přijdou o přístřeší.
(2) Jistěže je pro obchodníka výhodnější, když nabízí megabity než kilobajty, ale není to trik, nýbrž tradice stará nejmíň sto let (tehdy samozřejmě nikoho nenapadlo, že by měl porovnávat přenosové rychlosti s počty normostran) - viz http://en.wikipedia.org/wiki/Baud
(3) Myslíte, že když rozkomprimujete DVD, tak že získáte nějakou informaci, která tam původně nebyla?

Komentář
V dobách rukopisu nebo strojopisu byly texty stručné. V dnešní době je množství přenášené informace díky možnostem moderních technologií zvyšováno a je třeba odlišit základní text a textovou informaci od ilustrací, fotografií a dalších doprovodných informací.
Některé informace jsou užitečné, například z ilustrované učebnice chemie se učí lépe než z holého textu s několika ilustracemi a vzorci, jako býval například ve vysokoškolských skriptech.
Ukázka zvýšení objemu dat je napříkla u příručky Jak nejlépe využít interaktivní tabuli, vydanou European Schoolnet (viz http://www.dzs.cz/index.php?a=view-project-folder&project_folder_id=423& )
Soubor v .pdf má 5 135 kB, z toho samotný text má 194 kB a obsahuje má 40 124 znaků, což je asi 22 normovaných stran formátu A4 a při běžné sazbě v Times Roman velikosti 10 nebo 11 by měl ještě méně stran. Původní text v pdf má 40 tiskových stran (barevných, kdo by ho chtěl tisknout, musí počítat s vysokou pořizovací cenou).
Velké soubory s velkým objemem dat obecně představují vysoké energetické i materiální nároky na jejich uchování, šíření a reprodukci.

Komentář
Pane Havlíčku, píšete „V dnešní době je množství přenášené informace díky možnostem moderních technologií zvyšováno“ – i Vy si myslíte, že když rozkomprimujete DVD, tak získáte nějakou informaci, která tam původně nebyla?

Komentář
Ještě mne napadlo, že úlohu by bylo možné rozšířit o praktický úkol: Kolik osobních automobilů (uvažujeme-li jejich nákladní prostor) je potřeba pro převoz daného počtu tištěných dokumentů?

Komentář
Ještě mne napadlo, že úlohu by bylo možné rozšířit o ... takové zamyšlení. Pan autor píše \"Nepodařilo se mi zjistit, jakým způsobem jsou data ukládána ve Wordu\". Takschválně, pročpak se to nepodařilo zjistit? A když se to nepodařilo zjistit autorovi, třeba se to nepodaří zjistit ani leckomu jinému. A pročpak školy a státní instituce používají (mnohy POVINNĚ!) takový formát, kde běžný uživatel netuší (a \"nepodaří se mu zjistit\"), jak jsou ukládána data? Jestli ono nakonec nejde o nějaký obchodní trik ...
Dále pan autor píše: \"Téma i výsledky úzce souvisejí s environmentální výchovou\" - to je věc názoru a životní orientace. Někdo se naopak může domnívat, že souvisí se sexuální výchovou. De gustibus non est disputandum.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.