Chatbot EMA
0 ohodnoť!

Proč je tvořivost stále více ceněna a co je její podstatou?

Autor
Jaroslav Vančát
Datum vložení
4. 12. 2018
21 0 2
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

historické podmínky rozvoje tvořivosti
jedinečnost
neopakovatelnost osobnosti
tvořivost

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Jaroslav Vančát
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 15. 04. 2011
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Miroslav Melichar 15.4.2011

Komentář

Bohužel ani s tímto textem o tvorřivosti nemohu z řadu důvodů souhlasit.

1. Závěrečné zamyšlení nad ŠVP je sice podnětné, ale v podstatě se netýká tvořivosti. Má-li škola respektovat místní podmínky a navazovat kontakty s okolím, tak to přece není zdaleka jen tvořivost. Má-li škola respektovat indivisualitu žáka, pak opět nejde jen o tvořivost. Vzájemná tolerance a respekt k jinakosti jsou jistě správné principy, ale s rovojem tvořivosti souvisejí jen volně.

2. Ke kobci vlastního článku autor chválí školskou reformu, která prý je založena na pluralismu, který na rozdíl od univerzalismu např. neolišoval učitele v jednotřídce a větší škole. Realita je ovšem taková, že současná reforma nabízí jeden pohled a jeden přístup na vzdělávání od MŠ po maturitu (a možná dál). Na tento problém již dříve narazila gymnázia, teď jsou s ním konfrontovány SOŠ.

3. \"Nežádoucí tvořivost\" v čistě náboženských společnostech? Pokud se jednalo o křesťanskou společnost až do středověku či novověku, pak ta přece byla odedávna spojena s písmem a písemnou tvorbou, která náboženská dogma rozvíjela a kodifikovala. Církevní Otcové a další autoři té doby byli velicí tvůrci a byli svou dobou uznávaní.

3. \"Teprve postmoderní, pluralitní přístup ke tvořivosti vnímá zplna její nezbytnost a společenskou prospěšnost.\" Již k minulému textu autora jsem citoval konkrétní publikaci z dob hluboké totality - i tehdy byla uznávána prospěšnost tvořivosti.

4. Teorie Velkého třesku je v podání autora jakousí Teorií všeho. Opravdu nevím, co z ní vyvodí sociologové a archeologové a zajímalo by mě to. Obávám se však, že to nám autor nebude schopen řící. Nevím, zda je možné tvrdit, že z pochopení Velkého třesku vyplývají nějaklé konkrétní technické a technologické aplikace (opsal jsem raději obojí, nevím otiž, jak se liší). Kreacionisté sice na Velký třesk nevěří, ale složitost oka používají při svém boji s Darwinovou vývojovou teorií ne s teorií Velkého třesku. Nicméně pluralismus a postmodernismus daly právě prostor zvláštním názorovým skupinám jakou jsou kreacionisté - máme je přece ve jménu těchto idejí respekovat jako nositele jedné z mnoha pravd. Tvrdit, že se snad takové okrajové názory samy vyloučí a ztratí do zapomnění - to je nepochopení podstaty postmoderny a dneška.

5. Jistě vnitřeně cítíme, že podpora rozvoje tvořivosti dítěte je pödporou rozvoje osobnosti v nejlepším smyslu slova. Ale příliš tvořivá osobmost asi nebude v životě šťastná jako pokladní v obchodě, příliš tvořivého pracovníka nepřijmou do Temelína do služby k reaktoru - Černobyl prý vybuchl díky přílišné tvořivosti obsluhy jeho reaktorů.
Bořivoj Brdička 19.4.2011

Komentář

Myslím, že docela zajímavý pohled na význam tvořivosti ve vzdělávání má francouzský vědec François Taddei - viz http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11651/