Proč je tvořivost stále více ceněna a co je její podstatou?
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce

Anotace
Příspěvek upozorňuje na historickou, tedy i společenskou podmíněnost potřeby tvořivosti. Poukazuje na podmínky, které si přímo vynucují tvořivý přístup k informacím, vyvolávají tedy i nezbytnost rozvíjení tvořivosti každé osobnosti bez výjimky přímo ve vzdělávacím procesu. Ukazuje na to, kde hledat osobnostní zdroje rozvíjení tvořivosti – ty jsou objevovány v jedinečnosti a nezastupitelnosti jednotlivce, jak ji definovala pluralistická filosofie.
Příspěvek upozorňuje na historickou, tedy i společenskou podmíněnost potřeby tvořivosti. Poukazuje na podmínky, které si přímo vynucují tvořivý přístup k informacím, vyvolávají tedy i nezbytnost rozvíjení tvořivosti každé osobnosti bez výjimky přímo ve vzdělávacím procesu. Ukazuje na to, kde hledat osobnostní zdroje rozvíjení tvořivosti – ty jsou objevovány v jedinečnosti a nezastupitelnosti jednotlivce, jak ji definovala pluralistická filosofie.
historické podmínky rozvoje tvořivosti
jedinečnost
neopakovatelnost osobnosti
tvořivost
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Jaroslav Vančát
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 15. 04. 2011
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde

Miroslav Melichar
15.4.2011
Komentář
Bohužel ani s tímto textem o tvorřivosti nemohu z řadu důvodů souhlasit.
1. Závěrečné zamyšlení nad ŠVP je sice podnětné, ale v podstatě se netýká tvořivosti. Má-li škola respektovat místní podmínky a navazovat kontakty s okolím, tak to přece není zdaleka jen tvořivost. Má-li škola respektovat indivisualitu žáka, pak opět nejde jen o tvořivost. Vzájemná tolerance a respekt k jinakosti jsou jistě správné principy, ale s rovojem tvořivosti souvisejí jen volně.
2. Ke kobci vlastního článku autor chválí školskou reformu, která prý je založena na pluralismu, který na rozdíl od univerzalismu např. neolišoval učitele v jednotřídce a větší škole. Realita je ovšem taková, že současná reforma nabízí jeden pohled a jeden přístup na vzdělávání od MŠ po maturitu (a možná dál). Na tento problém již dříve narazila gymnázia, teď jsou s ním konfrontovány SOŠ.
3. \"Nežádoucí tvořivost\" v čistě náboženských společnostech? Pokud se jednalo o křesťanskou společnost až do středověku či novověku, pak ta přece byla odedávna spojena s písmem a písemnou tvorbou, která náboženská dogma rozvíjela a kodifikovala. Církevní Otcové a další autoři té doby byli velicí tvůrci a byli svou dobou uznávaní.
3. \"Teprve postmoderní, pluralitní přístup ke tvořivosti vnímá zplna její nezbytnost a společenskou prospěšnost.\" Již k minulému textu autora jsem citoval konkrétní publikaci z dob hluboké totality - i tehdy byla uznávána prospěšnost tvořivosti.
4. Teorie Velkého třesku je v podání autora jakousí Teorií všeho. Opravdu nevím, co z ní vyvodí sociologové a archeologové a zajímalo by mě to. Obávám se však, že to nám autor nebude schopen řící. Nevím, zda je možné tvrdit, že z pochopení Velkého třesku vyplývají nějaklé konkrétní technické a technologické aplikace (opsal jsem raději obojí, nevím otiž, jak se liší). Kreacionisté sice na Velký třesk nevěří, ale složitost oka používají při svém boji s Darwinovou vývojovou teorií ne s teorií Velkého třesku. Nicméně pluralismus a postmodernismus daly právě prostor zvláštním názorovým skupinám jakou jsou kreacionisté - máme je přece ve jménu těchto idejí respekovat jako nositele jedné z mnoha pravd. Tvrdit, že se snad takové okrajové názory samy vyloučí a ztratí do zapomnění - to je nepochopení podstaty postmoderny a dneška.
5. Jistě vnitřeně cítíme, že podpora rozvoje tvořivosti dítěte je pödporou rozvoje osobnosti v nejlepším smyslu slova. Ale příliš tvořivá osobmost asi nebude v životě šťastná jako pokladní v obchodě, příliš tvořivého pracovníka nepřijmou do Temelína do služby k reaktoru - Černobyl prý vybuchl díky přílišné tvořivosti obsluhy jeho reaktorů.
1. Závěrečné zamyšlení nad ŠVP je sice podnětné, ale v podstatě se netýká tvořivosti. Má-li škola respektovat místní podmínky a navazovat kontakty s okolím, tak to přece není zdaleka jen tvořivost. Má-li škola respektovat indivisualitu žáka, pak opět nejde jen o tvořivost. Vzájemná tolerance a respekt k jinakosti jsou jistě správné principy, ale s rovojem tvořivosti souvisejí jen volně.
2. Ke kobci vlastního článku autor chválí školskou reformu, která prý je založena na pluralismu, který na rozdíl od univerzalismu např. neolišoval učitele v jednotřídce a větší škole. Realita je ovšem taková, že současná reforma nabízí jeden pohled a jeden přístup na vzdělávání od MŠ po maturitu (a možná dál). Na tento problém již dříve narazila gymnázia, teď jsou s ním konfrontovány SOŠ.
3. \"Nežádoucí tvořivost\" v čistě náboženských společnostech? Pokud se jednalo o křesťanskou společnost až do středověku či novověku, pak ta přece byla odedávna spojena s písmem a písemnou tvorbou, která náboženská dogma rozvíjela a kodifikovala. Církevní Otcové a další autoři té doby byli velicí tvůrci a byli svou dobou uznávaní.
3. \"Teprve postmoderní, pluralitní přístup ke tvořivosti vnímá zplna její nezbytnost a společenskou prospěšnost.\" Již k minulému textu autora jsem citoval konkrétní publikaci z dob hluboké totality - i tehdy byla uznávána prospěšnost tvořivosti.
4. Teorie Velkého třesku je v podání autora jakousí Teorií všeho. Opravdu nevím, co z ní vyvodí sociologové a archeologové a zajímalo by mě to. Obávám se však, že to nám autor nebude schopen řící. Nevím, zda je možné tvrdit, že z pochopení Velkého třesku vyplývají nějaklé konkrétní technické a technologické aplikace (opsal jsem raději obojí, nevím otiž, jak se liší). Kreacionisté sice na Velký třesk nevěří, ale složitost oka používají při svém boji s Darwinovou vývojovou teorií ne s teorií Velkého třesku. Nicméně pluralismus a postmodernismus daly právě prostor zvláštním názorovým skupinám jakou jsou kreacionisté - máme je přece ve jménu těchto idejí respekovat jako nositele jedné z mnoha pravd. Tvrdit, že se snad takové okrajové názory samy vyloučí a ztratí do zapomnění - to je nepochopení podstaty postmoderny a dneška.
5. Jistě vnitřeně cítíme, že podpora rozvoje tvořivosti dítěte je pödporou rozvoje osobnosti v nejlepším smyslu slova. Ale příliš tvořivá osobmost asi nebude v životě šťastná jako pokladní v obchodě, příliš tvořivého pracovníka nepřijmou do Temelína do služby k reaktoru - Černobyl prý vybuchl díky přílišné tvořivosti obsluhy jeho reaktorů.

Bořivoj Brdička
19.4.2011
Komentář
Myslím, že docela zajímavý pohled na význam tvořivosti ve vzdělávání má francouzský vědec François Taddei - viz http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11651/
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.