K pedagogickým otázkám tradiční lidové zpěvnosti – 1. část
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce

Anotace
Téma vymezené titulem příspěvku je zde úžeji zaměřeno na mapování dosavadního teoretického poznání této oblasti a na jeho další možné směřování a uplatnění. První část textu se zaměřuje na otázku hudebněpedagogických základů spočívajících v primitivním hudebním výrazu a jeho dominujícím zpěvním charakteru. Klíčovým tématem je zde také role školního působení, kterou sehrává v úpadku i rozvoji tradiční zpěvnosti. Druhá část příspěvku pak úžeji rozebírá možnosti navazování na přerušenou kontinuitu lidového zpěvního projevu, které jsou rovněž předmětem oborové diskuze, a to spíše té dřívější než dnešní.
Téma vymezené titulem příspěvku je zde úžeji zaměřeno na mapování dosavadního teoretického poznání této oblasti a na jeho další možné směřování a uplatnění. První část textu se zaměřuje na otázku hudebněpedagogických základů spočívajících v primitivním hudebním výrazu a jeho dominujícím zpěvním charakteru. Klíčovým tématem je zde také role školního působení, kterou sehrává v úpadku i rozvoji tradiční zpěvnosti. Druhá část příspěvku pak úžeji rozebírá možnosti navazování na přerušenou kontinuitu lidového zpěvního projevu, které jsou rovněž předmětem oborové diskuze, a to spíše té dřívější než dnešní.
lidová píseň
tradice
ústní slovesnost
zpěv
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Petr Drkula
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 11. 04. 2011
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde

IVANA MELŠOVÁ
12.4.2011
Komentář
Dobrý den, jsem pedagog předškolního a mimoškolního vzdělávání. Tento článek mě nadchl. Jsem totiž zastánce lidové slovesnosti. S dětmi jsme zpívaly písně lidové i moderní repertoár. Za pár roků své praxe jsem zjistila, že hlavně lidová píseň děti naučí hudebním základům. Jak melodizaci, rytmizaci, tak estetickému hudebnímu projevu. Dětem se lidová píseň musí správně předat. Děti musí píseň pochopit, procítit smysl písně. V návaznosti na toto se pak dají rozvíjet v hudebním cítění. Například různými hrami s vtipnými říkadly. Nebo štafetové hry, kdy každé dítě zazpívá kousek písně, děti zpívají za sebou. Vyprávěním lidové písně si děti mohou přiblížit i dobu, ve které byla píseň zlidověna. Nebo mohou píseň dramatizovat. V lidových písních se najdou různá témata, s kterými se setkáváme v každodenním životě i dnes.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.