Stát se autorem – ano, či ne?
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Střední odborné vzdělávání v České republice prochází v současné době těžkými zkouškami. Tvorba a práce se ŠVP podle daného RVP, státní maturity, projekty k získání finančních prostředků... Zbývá pedagogům ještě čas na vlastní tvorbu? Chtějí své zkušenosti předávat dál? Mají chuť stát se autory a publikovat? Nabízím odpovědi z pohledu konzultanta NÚOV pro projekt Metodika II.
Střední odborné vzdělávání v České republice prochází v současné době těžkými zkouškami. Tvorba a práce se ŠVP podle daného RVP, státní maturity, projekty k získání finančních prostředků... Zbývá pedagogům ještě čas na vlastní tvorbu? Chtějí své zkušenosti předávat dál? Mají chuť stát se autory a publikovat? Nabízím odpovědi z pohledu konzultanta NÚOV pro projekt Metodika II.
NÚOV
projekt
publikování
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Růžena Pekařová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 27. 01. 2011
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: odborné vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Lucie Poláková
28.1.2011
Komentář
Výborný článek a úctyhodná práce!!Spousta ředitelů nemá nejmenší ochotu takové semináře na škole zrealizovat, posuzuji dle vlastní zkušenosti. Gratuluji autorce!Klobouk dolů!
Stáňa Andršová
28.1.2011
Komentář
Vážená paní Pekařová, děkujeme za výtečnou ukázku toho, jak se dá výborně motivovat k publikování na portále. Váš článek použiji k motivování potencionálních autorů. Text je motivační, ale zároveň dává sílu, jak překonat vnitřní i vnější překážky k autorství. Děkuji autorce, skvělé
Jaroslav Matějka
28.1.2011
Komentář
Buďme prosím realisté - nezájem o semináře může být i mezi učiteli. U nás byl na návštěvě odborník, který propagoval spolupráci s rvp.cz a snažil se získat nové autory. Bylo mu jasně dáno najevo, ať poví rychle, co musí a jde. Učitelé, kteří připravují pro výuku řadu materiálů namítli, že přidávat k materiálům jakési cíle a kompetence a k tomu těsně sepsání slohového cvičení zvaného ŠVP naprosto nemají chuť. Argumentace, že si můžeme přivydělat až několik tisíc měsíčně nezabrala. O rvp.cz snad dnes už každý učitel něco tuší. Radím proto určitou opatrnost, kdybyste chtěli jako dárek svým kolegyním a kolegům zařídit seminář - můžete i narazit.
Mgr. Jakub Horálek
30.1.2011
Komentář
Publikování svých vlasních nápadů na webu, nápadů posléze recenzovaných a proplacených, na bezpečném, učitelskou veřeností sledovaném, autorsky vyřešeném prostoru, s možností využití mentoringu je alternativa, která je u nás dost ojedinělá. Po letech fungování Portálu je zřejmé, že učitelé houfně využívají široké databáze neustále se zkvalitňujících výukových materiálů.
V reakci na diskusi musím říct, že prezentace a semináře nikdo nikomu nevnucuje, jde prostě o nabídku a je na učitelích, zda se svobodně rozhodnou (potažmo mám zkušenosti, že na většině škol ředitel takto nabídku předkládá), což ostře kontrastuje s víceméně povinnými semináři v rámci sebevzdělávání, kde o účasti moc diskutovat nelze.
Čili věta: pověz rychle, co musíš, je sice hezká, ale bohužel...ohledně filozofie celého projektu padá na neúrodnou půdu. Nikdo nemusí. Pokud někdo nechce takovou nabídku poslouchat, nikdo ho nenutí, aby trávil odpoledne na prezentaci či semináři (alespoň moje flozofie jako regionálního koordinátora Portálu to není a nebyla, moje slova jsou vždy: ať přijde jen ten, kdo má chuť).
Motivací, proč tvořit Metodický portál, je dost a dost, nejen ty peněžní (a nejsem zrovna ten, kdo by je neviděl \"až na prvním místě\"). A někdo před publikováním na Portálu či prezentací téhož dá přednost třeba semináři o tom, jak investovat do podílových fondů...také tam může říci: řekněte si, co chcete, ale bylo by to, asi...nelogické.
Co se týká argumentace o přivýdělku \"několika tisíc měsíčně\", musím říci, že mnohé lidi by nefascinoval ani milión (ve školství máme přece všichni peněz dost) a zase pro některé učitele (třeba právě na odborných školách, kde si vytvářejí pod dobře zaplacenými školními licencemi výukové texty vlastní a pochopitelně nechtějí dávat vplen své know-how; tedy tehdy, pokud se dá o know-how mluvit, což se někdy o skriptech, které poskytují žákům shrnutí informací dohledatelných víceméně ve volně dostupných zdrojových publikacích, říci nedá a Portál je ani nepoptává), je to nabídka nezajímavá.
Nicméně resumé: přesně tak, v článku se mluví, jak všichni touží po dostupných a kvalitních výukových textech, především autorsky vyřešených (což je v době absolutní expanze autorského práva do školství jedna z hlavních deviz Portálu).
Teď je tady projekt, který možnost podílet se na tvorbě dostupné databáze výukových materiálů dává, především učitelům, kteří ví, které materiály potřebují, a nespoléhají se, až jim někdo z vydavatelství a ticha kanceláří něco předloží (učebnic je určitě hodně, ale výběr vícero praktických příspěvků k jednomu tématu, odpilotovaných ve školní třídě, je docela dobrý doplněk).
To vše v rámci léty prověřeného a dále se vyvíjejícího systému.
Využijme této možnosti.
V reakci na diskusi musím říct, že prezentace a semináře nikdo nikomu nevnucuje, jde prostě o nabídku a je na učitelích, zda se svobodně rozhodnou (potažmo mám zkušenosti, že na většině škol ředitel takto nabídku předkládá), což ostře kontrastuje s víceméně povinnými semináři v rámci sebevzdělávání, kde o účasti moc diskutovat nelze.
Čili věta: pověz rychle, co musíš, je sice hezká, ale bohužel...ohledně filozofie celého projektu padá na neúrodnou půdu. Nikdo nemusí. Pokud někdo nechce takovou nabídku poslouchat, nikdo ho nenutí, aby trávil odpoledne na prezentaci či semináři (alespoň moje flozofie jako regionálního koordinátora Portálu to není a nebyla, moje slova jsou vždy: ať přijde jen ten, kdo má chuť).
Motivací, proč tvořit Metodický portál, je dost a dost, nejen ty peněžní (a nejsem zrovna ten, kdo by je neviděl \"až na prvním místě\"). A někdo před publikováním na Portálu či prezentací téhož dá přednost třeba semináři o tom, jak investovat do podílových fondů...také tam může říci: řekněte si, co chcete, ale bylo by to, asi...nelogické.
Co se týká argumentace o přivýdělku \"několika tisíc měsíčně\", musím říci, že mnohé lidi by nefascinoval ani milión (ve školství máme přece všichni peněz dost) a zase pro některé učitele (třeba právě na odborných školách, kde si vytvářejí pod dobře zaplacenými školními licencemi výukové texty vlastní a pochopitelně nechtějí dávat vplen své know-how; tedy tehdy, pokud se dá o know-how mluvit, což se někdy o skriptech, které poskytují žákům shrnutí informací dohledatelných víceméně ve volně dostupných zdrojových publikacích, říci nedá a Portál je ani nepoptává), je to nabídka nezajímavá.
Nicméně resumé: přesně tak, v článku se mluví, jak všichni touží po dostupných a kvalitních výukových textech, především autorsky vyřešených (což je v době absolutní expanze autorského práva do školství jedna z hlavních deviz Portálu).
Teď je tady projekt, který možnost podílet se na tvorbě dostupné databáze výukových materiálů dává, především učitelům, kteří ví, které materiály potřebují, a nespoléhají se, až jim někdo z vydavatelství a ticha kanceláří něco předloží (učebnic je určitě hodně, ale výběr vícero praktických příspěvků k jednomu tématu, odpilotovaných ve školní třídě, je docela dobrý doplněk).
To vše v rámci léty prověřeného a dále se vyvíjejícího systému.
Využijme této možnosti.
Eva Rathouska-Grmelova
30.1.2011
Komentář
Vážená paní kolegyně, milá autorko příspěvku pro sekci odborného vzdělávání SUPER díky. Vlastně za celý realizační tým v NÚOV bych chtěla poděkovat za Vaší podporu směrem k potenciálním autorům ze středních odborných škol. Když se podíváme do obsahu modulu články, tak se skutečně článků od učitelů - odborníků z konkrétních oborů vzdělání stále nedostává. Schází nám příspěvky, jak pro ekonomické obory vzdělání, tak i neekonomické obory vzdělání. Přivítali bychom větší zájem o přispívání na portál především od učitelů - expertů pro konkrétní odbornost. Zároveň bych chtěla tímto zdůraznit,že i my realizátoři projektu v NÚOV nabízíme metodickou pomoc, jak příspěvky strukturovat, poradíme s přiřazením klíčových kompetencí:) i s tím, jak příspěvek vložit, tak aby byl v souladu s požadavky portálu. Proto díky paní Pekařová:)
Jaroslav Matějka
30.1.2011
Komentář
Ve svém příspěvku jsem reagoval na povzdechnutí paní kolegyně, že \"Spousta ředitelů nemá nejmenší ochotu takové semináře na škole zrealizovat\". Popsal jsem konkrétní zkušenost, kdy aktivní spolupracovník portálu zřejmě požádal ředitele o možnost vystoupení před učiteli, ředitel oznámil učiteům, že od 14 hod. je krátké povinné školení. Teprve při zahájení se učitelé dozvěděli, o co jde a lektora v podstatě odmítli - ten na závěr zkoušel slibovat ticíce korun výdělku.
Mgr. Jakub Horálek
31.1.2011
Komentář
Ano, já jsem spíš reagoval na postoj učitelů typu: ať si řekne, co musí, a jde. Myslím, že každý z nás je natolik svobodný člověk, aby tento postoj mohl vyjádřit. Osobně nikoho nenutím, aby mě poslouchal; vážím si času učitelů a vím, že poslouchat někoho odpoledne po práci je docela těžké. Chtěl bych ještě jednou zdůraznit, že Portál je dnes šance – šance pro učitele, a...šance dobrá. Lektor je zde v rámci své nabídky učitelům (přes ředitele) v konkurenčním boji s hromadou dalších nabídek, které se na ředitele hrnou. Byl bych rád, kdyby učitelé dokázali dát lektorům čehokoli najevo onu zpětnou vazbu uvedenou výše. Zatím se mi zdá, že na onom \"veletoku\" povinně nepovinných školení spíše mlčeli.
Lenka Urbanová
4.2.2011
Komentář
Hojné komentáře! Ráda bych upozornila, že v diskuzním fóru jsme otevřeli nové téma \"Proč se stát autorem článků (DUMů)?\" - zde: http://diskuze.rvp.cz/vie...55&t=17121
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.