Pohádky a jejich vliv na psychický vývoj dítěte
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Příspěvek se zaměřuje na definici pohádky a její místo v dětské literatuře, typické rysy pohádkových vyprávění, psychologii v pohádkách, historii pohádek a porovnávání pohádek a mýtů. Vysvětluje význam pohádek pro vývoj dítěte. Z hlediska psychologie rozebírá tyto pohádky: O perníkové chaloupce, Červená karkulka, Sněhurka, Princ Bajaja a Popelka. V závěru se autorka pokouší odpovědět na otázku, jak mohou pohádky ovlivnit psychický vývoj dítěte.
Příspěvek se zaměřuje na definici pohádky a její místo v dětské literatuře, typické rysy pohádkových vyprávění, psychologii v pohádkách, historii pohádek a porovnávání pohádek a mýtů. Vysvětluje význam pohádek pro vývoj dítěte. Z hlediska psychologie rozebírá tyto pohádky: O perníkové chaloupce, Červená karkulka, Sněhurka, Princ Bajaja a Popelka. V závěru se autorka pokouší odpovědět na otázku, jak mohou pohádky ovlivnit psychický vývoj dítěte.
dobro a zlo
migrační teorie
mýtus
pohádka
pohádkové archetypy
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Lucie Staňková
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 24. 01. 2011
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Mgr. et Mgr. Aleš Franc
26.1.2011
Komentář
Vítám příspěvek zaměřený na pohádky z hlediska jejich vlivu na psychický vývoj dítěte. Pohádky jsou v psychoanalytických interpretacích (C.G. Jung, B. Bettelheim, M.L. von Franzová, u nás M. Černoušek) chápány jako nevědomé dědičné archetypy čili pravzory, což představuje jeden z několika významných přístupů ke zkoumání pohádkových motivů a syžetů.
Mám však několik připomínek k forměa obsahu zveřejnění tohoto příspěvku. Na jedné straně chápu, že celý text Lucie Staňkové má 58 stran, a tudíž je v této plné verzi na Portálu nezveřejnitelný, ale v souvislosti se zaměřením článku a jeho začleněním pod téma \"psychologie\" postrádám právě ty části, ve kterých jsou popisovány psychologické aspekty v pohledu na pohádky (např. \"psychologie v pohádkách\" nebo \"psychologický rozbor\" některé pohádky). Dle mého by tyto konkrétní pasáže velmi přispěly k možné inspiraci a využití pohádek učiteli v praktické výuce.
Kromě toho v uvedené Proppově typologii kouzelné pohádky je citováno pouze 30 syžetových funkcí, přestože ruský formalista jich ve svém objevném díle jmenuje 31. Zřejmě nedopatřením došlo ke splynutí dvou funkcí v jednu:
6. \"škůdce se snaží oklamat svou oběť, aby se zmocnil jí nebo jejího majetku\";
7. \"oběť podlehne úskoku a tím bezděčně pomáhá nepříteli\".
Toto ovšem jsou pouze drobnosti, které nic nemění na prospěšnosti zveřejnění tohoto článku.
Mám však několik připomínek k forměa obsahu zveřejnění tohoto příspěvku. Na jedné straně chápu, že celý text Lucie Staňkové má 58 stran, a tudíž je v této plné verzi na Portálu nezveřejnitelný, ale v souvislosti se zaměřením článku a jeho začleněním pod téma \"psychologie\" postrádám právě ty části, ve kterých jsou popisovány psychologické aspekty v pohledu na pohádky (např. \"psychologie v pohádkách\" nebo \"psychologický rozbor\" některé pohádky). Dle mého by tyto konkrétní pasáže velmi přispěly k možné inspiraci a využití pohádek učiteli v praktické výuce.
Kromě toho v uvedené Proppově typologii kouzelné pohádky je citováno pouze 30 syžetových funkcí, přestože ruský formalista jich ve svém objevném díle jmenuje 31. Zřejmě nedopatřením došlo ke splynutí dvou funkcí v jednu:
6. \"škůdce se snaží oklamat svou oběť, aby se zmocnil jí nebo jejího majetku\";
7. \"oběť podlehne úskoku a tím bezděčně pomáhá nepříteli\".
Toto ovšem jsou pouze drobnosti, které nic nemění na prospěšnosti zveřejnění tohoto článku.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.