Chatbot EMA
3 dobré

Sámova říše - čtení ve Fredagárově kronice

Autor
Mgr. Ondřej Balík
Datum vložení
22. 3. 2018
8 0 4
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
3 dobré
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

Avaři
Franská říše
Fredegár
kronika
Langobardi
Sámo
Sámova říše
Slované

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
3 dobré
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
3 dobré
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Mgr. Ondřej Balík
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
  • Datum vzniku: 08. 03. 2010
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: pracovní list
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Aleš Franc 8.3.2010

Komentář

Samotný pracovní list je zpracován velmi kvalitně, tj. odborně správně a názorně. Souhlasím s autorem, že pro žáky 7. ročníku ZŠ to bude poměrně náročné čtení. V souvislosti s tím si dovolím položit trochu kacířskou otázku: "Potřebuje žák 7. ročníku ZŠ znát, co byla Fredegarova kronika, příp. kde přesně ležela Sámova říše"? "A k čemu tyto informace ve svém věku využije?" V odpovědích se zřejmě neshodneme, bude asi platit "co učitel, to názor", vedle toho se i přesvědčíme, že také nebude existovat jen jediná a ta nejsprávnější odpověď...
Ale zkusme se zamyslet nad stále zdůrazňovanou tendencí ve výuce dějepisu k podrobné faktografii ve smyslu učení založeného na memorování poznatků žáky... Opravdu musí žák 7. ročníku ZŠ bezpodmínečně znát to, kolik měl Sámo manželek a dětí, anebo kolik vojsk táhlo roku 631 proti Slovanům?
I přes tyto provokativní dotazy platí, že se jedná o pěkný a kvalitně připravený pracovní list.
Aleš Franc
Ondřej Balík 18.3.2010

Komentář

Díky za komentář, odpověď na všechny Vámi položené otázky je z mé strany jednoznačná: nepotřebuje a nemusí. Podle mého by si žák mohl (na chvíli :-)) zapamtovat to, co je napsáno v odstavci "Zapamatuj si". Nic víc.

Pracovní list nemá v žádném případě sloužit k "memorování". Cíl je v samotné činnosti (nácvik čtení náročného historického pramene, umění mu porozumět, vytáhnout informace), a v neposlední řadě také ve zjištění, kde se vlastně ty učebnicové dějepisné údaje berou.
Otázky k textu jsou proto pouze cvičné, jsou to zkrátka věci, které lze asi tak nejsnadněji vyčíst. Nejsou určeny k memorování (i když Vás ubezpečuji, že nakonec jediné, co si žáci ještě po roce o Sámovi skutečně pamatují, je právě ten počet manželek :-)).
Zdeněk Sotolář 21.3.2010

Komentář

Ani na chvíli jsem nevěřil, že všechny ty znalosti si musí žáček zapamatovat. Smysleme pracovního listu je vlastní práce s textem a pochopení, že za učebnicí někde v pozadí stojí práce s prameny.
Jakub Horálek 29.11.2010

Komentář

Já naopak p. Balíkovi děkuji; pro mne je to ukázka nějakého historického dokumentu, který si mohu s žáky přečíst a nějakým způsobem s ním pracovat. Abych prezentoval svou zkušenost: pro žáky 7. ročníku je často náročné čtení skoro všechno a otázka, k čemu žák potřebuje vědět, že existovala Fredegarova kronika, nás může dovést k absolutní trivializaci faktografie. Koneckonců kdybychom tuto otázku dovedli ad absurdum, museli bychom se zamyslet nad většinou veškerého učiva. Kam tyto tendence propagované na začátku Reformy vedou, můžeme vidět např. na současných výsledcích žáků ať už v mezinárodním srovnání (nepočítám do toho Američany) či na státních maturitách. Myslím, že p. Balík určitě žáky z toho, kolik měl Sámo dětí, nezkouší. Předpokládám, že je to tak, jak to vidí p. Sotolář, a p. Balíkovi děkuji za materiál, který určitě využiji.