Anotace
Základy programování osvojené na příkladu robotického vozítka ze stavebnice LEGO MINDSTORMS Education EV3. Žák i učitel využívají interaktivní technologie – stavebnice LEGO MINDSTORMS Education EV3, programovací prostředí LEGO MINDSTORMS Education EV3 a společná úložiště pro prezentace a další soubory. Prezentace uvádí nové učivo, které je upevněno formou samostatné práce v hodině a také samostatné práce na webu. Vzdělávací oblast dle RVP G: Informatika a informační a komunikační technologie Obor: Informatika a informační a komunikační technologie Vzdělávací obsah: Zpracování a prezentace informací Učivo: Algoritmizace úloh Téma hodiny: Algoritmus, základy programování osvojené na příkladu robotického vozítka ze stavebnice LEGO MINDSTORMS Education EV3 Konkrétní cíle hodiny: Žák: - s porozuměním používá pojem algoritmus a vyjmenuje základní vlastnosti algoritmu - se orientuje v prostředí programu LEGO MINDSTORMS Education EV3, především v části určené k programování - žák s porozuměním používá programové bloky ze zelené, případně žluté sekce bloků v programu LEGO MINDSTORMS Education EV3 Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: aplikuje algoritmický přístup k řešení problémů Třída, resp. věková skupina žáků: 1. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15 - 16 let Poznámka: Hodině by eventuálně mohla předcházet teoretická hodina na témata robotika a algoritmus. Učivo pro vyšší ročníky je třeba rozšířit o další programovací prvky v programu LEGO MINDSTORMS Education EV3 Potřebné pomůcky, materiály: - prezentace - stavebnice LEGO MINDSTORMS Education EV3 – minimálně jedna pro jednu dvojici (postavené robotické vozítko z předchozí lekce) - sešity/elektronické poznámkové bloky pro zápisy na cloudovém uložišti Doporučená literatura pro žáky: - BECHYŇOVÁ, Marta. STRÁNKY K VÝUCE INFORMATIKY: URČENÉ NEJEN PRO STUDENTY GYMNÁZIA VLAŠIM [online]. Vlašim, 2021 [cit. 2021-03-15]. Dostupné z: http://www.ivt.mzf.cz - TRUTMANOVÁ, Hana. Programování [online]. Nový Jičín, 2021 [cit. 2021-03-15]. Dostupné z: http://programovani.gnj.cz - UŽIVATELSKÁ PŘÍRUČKA: PŘEKLAD EDUXE. Eduxe [online]. Velké Pavlovice, 2021 [cit. 2021-03-20]. Dostupné z: https://www.eduxe.cz/files/download/ev3-manual-cz.pdf - BAŤKO, Jan. Metodická příručka: Programové bloky v prostředí LEGO Mindstorms EV3. Informatické myšlení [online]. české Budějovice, 2018 [cit. 2021-03-20]. Dostupné z: https://lego.zcu.cz/ucebnice/assets/files/Metodicka_prirucka_programove_bloky_v2.pdf Aplikace a technologie: - interaktivní tabule pro prezentaci učitele - PC či notebook s připojením k internetu pro každého žáka pro práci v hodině - program LEGO MINDSTORMS Education EV3, volně dostupný zde Použité zdroje informací: - BECHYŇOVÁ, Marta. STRÁNKY K VÝUCE INFORMATIKY: URČENÉ NEJEN PRO STUDENTY GYMNÁZIA VLAŠIM [online]. Vlašim, 2021 [cit. 2021-03-15]. Dostupné z: http://www.ivt.mzf.cz - TRUTMANOVÁ, Hana. Programování [online]. Nový Jičín, 2021 [cit. 2021-03-15]. Dostupné z: http://programovani.gnj.cz - UŽIVATELSKÁ PŘÍRUČKA: PŘEKLAD EDUXE. Eduxe [online]. Velké Pavlovice, 2021 [cit. 2021-03-20]. Dostupné z: https://www.eduxe.cz/files/download/ev3-manual-cz.pdf Integrace v rámci RVP: Matematika a její aplikace (argumentace a ověřování) Integrace se životem žáka: Pracovní postupy v každodenním životě, volnočasové aktivity, zábava a hry Organizace výuky: - frontální (hromadná) výuka pro české žáky, podstatná část hodiny také práce ve dvojicích - ideálně polovina třídy do 16 žáků - výuka ve třídě s prostorem pro zkoušení robotické hračky LEGO MINDSTORMS Education EV3 - blok dvou vyučovacích hodin, případně dvě vyučovací hodiny jdoucích po sobě Metody výuky: - výklad (vysvětlování) s využitím prezentace v PowerPoint - práce ve dvojicích rozvíjející kompetence komunikativní, k učení a k řešení problémů Typ vyučovací hodiny: - smíšený účel - hodina plní několik didaktických funkcí Součást výstupu: - struktura hodiny s časovým plánem - prezentace
Základy programování osvojené na příkladu robotického vozítka ze stavebnice LEGO MINDSTORMS Education EV3. Žák i učitel využívají interaktivní technologie – stavebnice LEGO MINDSTORMS Education EV3, programovací prostředí LEGO MINDSTORMS Education EV3 a společná úložiště pro prezentace a další soubory. Prezentace uvádí nové učivo, které je upevněno formou samostatné práce v hodině a také samostatné práce na webu. Vzdělávací oblast dle RVP G: Informatika a informační a komunikační technologie Obor: Informatika a informační a komunikační technologie Vzdělávací obsah: Zpracování a prezentace informací Učivo: Algoritmizace úloh Téma hodiny: Algoritmus, základy programování osvojené na příkladu robotického vozítka ze stavebnice LEGO MINDSTORMS Education EV3 Konkrétní cíle hodiny: Žák: - s porozuměním používá pojem algoritmus a vyjmenuje základní vlastnosti algoritmu - se orientuje v prostředí programu LEGO MINDSTORMS Education EV3, především v části určené k programování - žák s porozuměním používá programové bloky ze zelené, případně žluté sekce bloků v programu LEGO MINDSTORMS Education EV3 Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: aplikuje algoritmický přístup k řešení problémů Třída, resp. věková skupina žáků: 1. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15 - 16 let Poznámka: Hodině by eventuálně mohla předcházet teoretická hodina na témata robotika a algoritmus. Učivo pro vyšší ročníky je třeba rozšířit o další programovací prvky v programu LEGO MINDSTORMS Education EV3 Potřebné pomůcky, materiály: - prezentace - stavebnice LEGO MINDSTORMS Education EV3 – minimálně jedna pro jednu dvojici (postavené robotické vozítko z předchozí lekce) - sešity/elektronické poznámkové bloky pro zápisy na cloudovém uložišti Doporučená literatura pro žáky: - BECHYŇOVÁ, Marta. STRÁNKY K VÝUCE INFORMATIKY: URČENÉ NEJEN PRO STUDENTY GYMNÁZIA VLAŠIM [online]. Vlašim, 2021 [cit. 2021-03-15]. Dostupné z: http://www.ivt.mzf.cz - TRUTMANOVÁ, Hana. Programování [online]. Nový Jičín, 2021 [cit. 2021-03-15]. Dostupné z: http://programovani.gnj.cz - UŽIVATELSKÁ PŘÍRUČKA: PŘEKLAD EDUXE. Eduxe [online]. Velké Pavlovice, 2021 [cit. 2021-03-20]. Dostupné z: https://www.eduxe.cz/files/download/ev3-manual-cz.pdf - BAŤKO, Jan. Metodická příručka: Programové bloky v prostředí LEGO Mindstorms EV3. Informatické myšlení [online]. české Budějovice, 2018 [cit. 2021-03-20]. Dostupné z: https://lego.zcu.cz/ucebnice/assets/files/Metodicka_prirucka_programove_bloky_v2.pdf Aplikace a technologie: - interaktivní tabule pro prezentaci učitele - PC či notebook s připojením k internetu pro každého žáka pro práci v hodině - program LEGO MINDSTORMS Education EV3, volně dostupný zde Použité zdroje informací: - BECHYŇOVÁ, Marta. STRÁNKY K VÝUCE INFORMATIKY: URČENÉ NEJEN PRO STUDENTY GYMNÁZIA VLAŠIM [online]. Vlašim, 2021 [cit. 2021-03-15]. Dostupné z: http://www.ivt.mzf.cz - TRUTMANOVÁ, Hana. Programování [online]. Nový Jičín, 2021 [cit. 2021-03-15]. Dostupné z: http://programovani.gnj.cz - UŽIVATELSKÁ PŘÍRUČKA: PŘEKLAD EDUXE. Eduxe [online]. Velké Pavlovice, 2021 [cit. 2021-03-20]. Dostupné z: https://www.eduxe.cz/files/download/ev3-manual-cz.pdf Integrace v rámci RVP: Matematika a její aplikace (argumentace a ověřování) Integrace se životem žáka: Pracovní postupy v každodenním životě, volnočasové aktivity, zábava a hry Organizace výuky: - frontální (hromadná) výuka pro české žáky, podstatná část hodiny také práce ve dvojicích - ideálně polovina třídy do 16 žáků - výuka ve třídě s prostorem pro zkoušení robotické hračky LEGO MINDSTORMS Education EV3 - blok dvou vyučovacích hodin, případně dvě vyučovací hodiny jdoucích po sobě Metody výuky: - výklad (vysvětlování) s využitím prezentace v PowerPoint - práce ve dvojicích rozvíjející kompetence komunikativní, k učení a k řešení problémů Typ vyučovací hodiny: - smíšený účel - hodina plní několik didaktických funkcí Součást výstupu: - struktura hodiny s časovým plánem - prezentace
blokové programování
efektor
LEGO MINDSTORMS Education EV3 2
procesor
programování
robot
robotické vozítko
senzor
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Josef Kubeček
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Informatika a informační a komunikační technologie
- Gramotnost: digitální/informační
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.