Vývoj krajiny, vliv člověka, přírodní a umělé prvky krajiny
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Vývoj krajiny, vliv člověka, přírodní a umělé prvky krajiny Žák i učitel využívají interaktivní technologie – práce s online mapovými podklady, interpretace dat o krajině, analýza vývoje krajiny se zaměřením na rostlinná společenstva. Prezentace uvádí nové učivo, příklady a postupy, které pak žáci samostatně uplatňují v zadané práci. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: Geografie Vzdělávací obsah: Životní prostředí Učivo: Krajina Téma hodiny: Vývoj krajiny, přírodní prostředí, kulturní krajina Konkrétní cíle hodiny: Žák: - vyhledá mapové podklady k vybranému území v okolí z různých časových období - porovná mapové podklady mezi sebou a popíše základní změny struktury krajiny v čase - vyvodí důvody nejvýraznějších změn - rozlišuje přírodní a umělé prvky krajiny Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: analyzuje na konkrétních příkladech přírodní a kulturní (společenské) krajinné složky a prvky krajiny; používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací; orientuje se pomocí map v krajině Třída, resp. věková skupina žáků: vyšší stupeň gymnázia (SŠ), žáci 15-18 let Potřebné pomůcky, materiály: - prezentace „Vývoj krajiny“ - historické mapy a obrazy krajiny – ukázky (je-li k dispozici) Doporučená literatura pro žáky: - BIČÍK, Ivan. Příroda a lidé Země. Nakladatelství České geografické společnosti, 2016. ISBN 978-80-86034-92-8 - LOKOČ, Radim, LOKOČOVÁ, Michaeala. Vývoj krajiny v České republice. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, 2010. ISBN: 978-80-904807-3-5 - KASTNER, Jiří. Geografie 4 pro střední školy: Česká republika. Státní pedagogické nakladatelství, 2016. ISBN 978-80-7235-571-6 - KŘÍŽ, Martin a kol. Krajina nápadů. Chaloupky, 2017. ISBN 978-80-904925-8-5 Aplikace a technologie: - interaktivní tabule pro prezentaci učitele - počítače (tablety) –práce 2-3 žáků/PC, resp. vlastní mobilní zařízení - přístup na internet - GIS (https://maps.google.com, https://storymaps.arcgis.com, www.geoportal.cuzk.cz, https://staremapy.cz, https://esri.cz. apod. Použité zdroje informací: vlastní Integrace v rámci RVP: Biologie, Dějepis, Informatika a informační a komunikační technologie; průřezové téma - Environmentální výchova Integrace se životem žáka: vztah k místu, orientace v mapě Organizace výuky: - výuka ve třídě na vlastním zařízení žáků resp. počítačová učebna - práce na počítačích Metody výuky: - výklad (vysvětlování) s využitím prezentace v PowerPoint - samostatná práce ve dvojicích (trojicích) – aplikace poznatků z výkladu na konkrétní území - prezentace výsledků samostatné práce žáků - shrnutí a reflexe tématu Typ vyučovací hodiny: - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí Součást výstupu: - struktura hodiny s časovým plánem - prezentace „Vývoj krajiny“ - znění domácího úkolu – interaktivní cvičení na webu
Vývoj krajiny, vliv člověka, přírodní a umělé prvky krajiny Žák i učitel využívají interaktivní technologie – práce s online mapovými podklady, interpretace dat o krajině, analýza vývoje krajiny se zaměřením na rostlinná společenstva. Prezentace uvádí nové učivo, příklady a postupy, které pak žáci samostatně uplatňují v zadané práci. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: Geografie Vzdělávací obsah: Životní prostředí Učivo: Krajina Téma hodiny: Vývoj krajiny, přírodní prostředí, kulturní krajina Konkrétní cíle hodiny: Žák: - vyhledá mapové podklady k vybranému území v okolí z různých časových období - porovná mapové podklady mezi sebou a popíše základní změny struktury krajiny v čase - vyvodí důvody nejvýraznějších změn - rozlišuje přírodní a umělé prvky krajiny Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: analyzuje na konkrétních příkladech přírodní a kulturní (společenské) krajinné složky a prvky krajiny; používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací; orientuje se pomocí map v krajině Třída, resp. věková skupina žáků: vyšší stupeň gymnázia (SŠ), žáci 15-18 let Potřebné pomůcky, materiály: - prezentace „Vývoj krajiny“ - historické mapy a obrazy krajiny – ukázky (je-li k dispozici) Doporučená literatura pro žáky: - BIČÍK, Ivan. Příroda a lidé Země. Nakladatelství České geografické společnosti, 2016. ISBN 978-80-86034-92-8 - LOKOČ, Radim, LOKOČOVÁ, Michaeala. Vývoj krajiny v České republice. Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, 2010. ISBN: 978-80-904807-3-5 - KASTNER, Jiří. Geografie 4 pro střední školy: Česká republika. Státní pedagogické nakladatelství, 2016. ISBN 978-80-7235-571-6 - KŘÍŽ, Martin a kol. Krajina nápadů. Chaloupky, 2017. ISBN 978-80-904925-8-5 Aplikace a technologie: - interaktivní tabule pro prezentaci učitele - počítače (tablety) –práce 2-3 žáků/PC, resp. vlastní mobilní zařízení - přístup na internet - GIS (https://maps.google.com, https://storymaps.arcgis.com, www.geoportal.cuzk.cz, https://staremapy.cz, https://esri.cz. apod. Použité zdroje informací: vlastní Integrace v rámci RVP: Biologie, Dějepis, Informatika a informační a komunikační technologie; průřezové téma - Environmentální výchova Integrace se životem žáka: vztah k místu, orientace v mapě Organizace výuky: - výuka ve třídě na vlastním zařízení žáků resp. počítačová učebna - práce na počítačích Metody výuky: - výklad (vysvětlování) s využitím prezentace v PowerPoint - samostatná práce ve dvojicích (trojicích) – aplikace poznatků z výkladu na konkrétní území - prezentace výsledků samostatné práce žáků - shrnutí a reflexe tématu Typ vyučovací hodiny: - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí Součást výstupu: - struktura hodiny s časovým plánem - prezentace „Vývoj krajiny“ - znění domácího úkolu – interaktivní cvičení na webu
historické mapy
krajinné prvky
měřítko
nadmořská výška
práce s mapou
přírodní a umělé biotopy
vegetační stupně.
vliv člověka na utváření krajiny
vývoj krajiny
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Ing. Zora Rýparová
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Zeměpis, Geografie a Geologie
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.