Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků z 6. – 7. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8letého gymnázia - Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků z 6. - 7. ročníku ZŠ a odpovídající ročníky 8letého gymnázia
Autor
Mgr. Lenka Malá (metodička), Jana Krajíčková (koordinátorka), Mg
Poskytovatel
Datum vložení
14. 10. 2021
2
0
0
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Co je to odborný text? Co je pro něj typické? Jaké sdělení a jakou formou práce s informacemi odborný text přináší? Těmito a dalšími otázkami se zabývá tento tematický blok. Žáci se v něm učí porozumět tomu, jak odborný text vypadá a jaké má typické znaky a náležitosti. Základní znaky odborného textu se žáci naučí poznávat, chápat i vyhledávat v textu. Rozumím textu, který čtu? Umím odhalit jeho hlavní myšlenku? Co jsou to klíčová slova? Tento tematický blok se zaměřuje na práci s textem a jeho porozumění. Při čtení i psaní je důležité se v textu orientovat a uplatňovat kritické myšlení. To vše podporuje rozvoj informační gramotnosti. V úvodních aktivitách se žáci seznámí s pojmem klíčová slova a naučí se je v textu vyhledávat. Pomocí metody I.N.S.E.R.T. si osvojují dovednost zpracovávat a značkovat text. V závěru tematického bloku je použita metoda blackout poetry, díky které si žáci vytvoří svou unikátní báseň, která je výtvarným dílem i výukovým materiálem. Kde mám vyhledávat informace? Kam se mohu obrátit, když nějakou informaci potřebuji? Jak mám vyhledávat informace na internetu či v knihovně? Tematický blok je zaměřen na téma vyhledávání informací. Žáky seznámí s možnostmi vyhledávání informací v online prostředí (na internetu) i offline prostředí (v knihovně). Naučí se pracovat s různými internetovými vyhledávači a budou znát strategie, kterými můžou na internetu vyhledávat. Dozví se, jak pracovat s online knihovním katalogem a jakým způsobem si najít knihu fyzicky v knihovně. Během tematického bloku se žáci budou pohybovat v prostorách knihovny, díky čemuž poznají i samotnou instituci. Jak spolehlivě hodnotit informace? Který zdroj je vhodný pro můj referát? Tematický blok seznámí žáky s tím, jak hodnotit informace a ověřovat zdroje. Žáci během jednotlivých fází procházejí postupy, které jim ucelí pohled na způsob použití vyhledaných informací pro práci s odborným textem. Pomocí metod kritického myšlení se postupně zamýšlejí nad problematikou hodnocení informací. Tematický blok představí žákům nástroj pro hodnocení informací a ověřování zdrojů, který si poté odnášejí z výuky, aby s ním mohli kdykoli dle potřeby pracovat. Co je to autorské dílo? Mohu s cizím dílem nakládat, jak se mi zlíbí? Co si představit pod pojmem ochrana duševního vlastnictví? To jsou některé z otázek, na které žáci v tematickém bloku naleznou odpověď. Žáci postupně zjistí, co je to dílo a kdo je to autor. Zamyslí se nad problematikou plagiátorství jak z pohledu autora, tak i z pohledu plagiátora. Závěrem si žáci jako redakce časopisu vytváří pravidla, kterými by se člověk měl řídit při psaní odborného textu, aby ctil autorský zákon. Co je to citace? Jak vypadá? A umím správně citovat? Tak právě na tyto otázky odpovídá obsah i jeho didaktické uchopení v tematickém bloku. Žáci se seznámí s tím, jak legálně používat zdroje, které sami nevytvořili, poznají a učí se využívat tzv. volné zdroje. Žáci si osvojí základy citování a poznají důležité informace o knize jako nosiči. Osvojí si orientaci v typech zdrojů, ze kterých citují, chápou principy citace při použití vybraného zdroje, ať již v offline nebo online prostředí. Jak má vypadat odborný text, když ho mám sám napsat? Jak mám při psaní postupovat? Tematický blok formou workshopu provede žáky procesem tvorby vlastního odborného textu. V úvodu žáci definují úskalí, se kterými se během tvorby odborného textu setkávají. Pojmenují si útvary, které nejčastěji tvoří a seznámí se se základními prvky vizuálního zpracování odborného textu. Pomocí specifických metod žáci hledají témata svých textů a učí se, jak vyhledat co nejširší škálu informací k tématu. Workshop simuluje práci redakce, kdy jednotliví členové skupiny tvoří vlastní texty a jeden z nich v roli redaktora práci skupiny koordinuje. V rámci reflexe se k procesu tvorby vlastního textu vrátí - žáci se učí sdílet vlastní zkušenosti, pojmenovat vlastní úspěchy a úskalí, se kterými se během tvorby odborného textu setkali. Jak mám prezentovat své dílo? Jak můžu zaujmout své posluchače? Tematický blok se zaměřuje na přípravu prezentace a její samotnou realizaci. Prostřednictvím několika aktivit se žáci seznámí s pojmy verbální a neverbální komunikace, naučí se některé z technik, pomocí kterých je možné zvládat stresové situace a trému nejen při prezentování. Uvědomí si důležitost přípravné fáze před samotnou prezentací. Ve fázi uvědomění si významu informací žáci prezentují svůj vlastní odborný text a učí se výkon svůj i druhých hodnotit. Na závěr si veškeré nabyté znalosti zformují do podoby kresby dokonalého prezentujícího. - Word, Adobe Acrobat Reader, stručný videoprůvodce vzdělávacího programu - český jazyk, literatura, zeměpis, mediální výchova, informační gramotnost a digitální kompetence - myšlenková mapa; odborný text; redakce odborného časopisu; znaky odborného textu; terminologie; logická návaznost; objektivita a subjektivita; akrostich; prezentace; lapbook; klíčová slova; asociace; text; Vila Tugendhat; Tádž Mahal; Zámek Hrádek u Nechanic; I.N.S.E.R.T.; blackout poetry; vyhledávání; Vennův diagram; online vyhledávání a offline vyhledávání informací; proximitní operátory; mobilní aplikace Google Lens; hodnocení informací; odborný článek; heslo wikipedie; otázky; důvěryhodnost zdroje; dezinformace; hashtagy; dílo; plagiátor; autorský zákon; Wolfgang Amadeus Mozart; Roald Amundsen; Jaroslav Vrchlický; citační norma; odborné útvary; jazykolamy; prezentace textů - podrobný popis výukového programu, metodika, stručný průvodce programem, komplet pracovních a metodických listů včetně klíčů řešení, portfolia pro žáky, motivační materiál pro cílovou skupinu, závěrečná zpráva z ověření, evaluace - provést žáky komplexním procesem tvorby odborného textu přiměřeného jejich věku a individuálním schopnostem; nahlížet na knihovnu jako na místo, kde se lze setkat s příběhy, autory, nasloucháním, tvorbou apod.rozvinuté kompetence žáků v informační gramotnosti, tedy to, aby si žáci osvojili při tvorbě vlastního odborného textu způsoby vyhledávání i hodnocení informací a informačních zdrojů a také možnosti pro práci s nalezenými texty; u žáků porozumění tématu autorských práv a citování; u žáků osvojení si metody pro tvorbu odborného textu a také základy prezentačních dovedností - Žáci 6. - 7. ročníku a odpovídající ročníky 8letého gymnázia (včetně žáků se SVP) - prezenční vzdělávání; třífázový proinkluzivní model učení E¬U-R (evokace – uvědomění si významu informací – reflexe); metody konstruktivistického učení; aktivizační metody; skupinová práce; proinkluzivní metody kritického myšlení z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT); myšlenková mapa; diskuse; brainstorming; hraní scének; vyhledávání ve slovníku; práce s textem a řazení textu; akrostich; formativní hodnocení; I.N.S.E.R.T.; blackout poetry; brainwriting; instruktáž; didaktická hra; heuristická metoda; Vennův diagram; pětilístek; práce s nástrojem Tabulka hodnocení informací a Konzerva informací; tvorba návodu; řízená diskuse a debata; diskusní kolotoč; recykliteratura; kmeny a kořeny; artikulační cvičení; práce s dechem; odbourávání trémy při prezentování před publikem; nácvik postoje; prezentace; sebehodnocení; pozitivní zpětná vazba; kresba. - Laboratoř odborného textu; Text pod mikroskopem; Kdo hledá, najde; Věřte, nevěřte. Ověřte!; Jsem autor, nejsem plagiátor; Cituji, tedy jsem; Tvořím svůj text, jsem tvůrce; Chci sklidit potlesk.
Co je to odborný text? Co je pro něj typické? Jaké sdělení a jakou formou práce s informacemi odborný text přináší? Těmito a dalšími otázkami se zabývá tento tematický blok. Žáci se v něm učí porozumět tomu, jak odborný text vypadá a jaké má typické znaky a náležitosti. Základní znaky odborného textu se žáci naučí poznávat, chápat i vyhledávat v textu. Rozumím textu, který čtu? Umím odhalit jeho hlavní myšlenku? Co jsou to klíčová slova? Tento tematický blok se zaměřuje na práci s textem a jeho porozumění. Při čtení i psaní je důležité se v textu orientovat a uplatňovat kritické myšlení. To vše podporuje rozvoj informační gramotnosti. V úvodních aktivitách se žáci seznámí s pojmem klíčová slova a naučí se je v textu vyhledávat. Pomocí metody I.N.S.E.R.T. si osvojují dovednost zpracovávat a značkovat text. V závěru tematického bloku je použita metoda blackout poetry, díky které si žáci vytvoří svou unikátní báseň, která je výtvarným dílem i výukovým materiálem. Kde mám vyhledávat informace? Kam se mohu obrátit, když nějakou informaci potřebuji? Jak mám vyhledávat informace na internetu či v knihovně? Tematický blok je zaměřen na téma vyhledávání informací. Žáky seznámí s možnostmi vyhledávání informací v online prostředí (na internetu) i offline prostředí (v knihovně). Naučí se pracovat s různými internetovými vyhledávači a budou znát strategie, kterými můžou na internetu vyhledávat. Dozví se, jak pracovat s online knihovním katalogem a jakým způsobem si najít knihu fyzicky v knihovně. Během tematického bloku se žáci budou pohybovat v prostorách knihovny, díky čemuž poznají i samotnou instituci. Jak spolehlivě hodnotit informace? Který zdroj je vhodný pro můj referát? Tematický blok seznámí žáky s tím, jak hodnotit informace a ověřovat zdroje. Žáci během jednotlivých fází procházejí postupy, které jim ucelí pohled na způsob použití vyhledaných informací pro práci s odborným textem. Pomocí metod kritického myšlení se postupně zamýšlejí nad problematikou hodnocení informací. Tematický blok představí žákům nástroj pro hodnocení informací a ověřování zdrojů, který si poté odnášejí z výuky, aby s ním mohli kdykoli dle potřeby pracovat. Co je to autorské dílo? Mohu s cizím dílem nakládat, jak se mi zlíbí? Co si představit pod pojmem ochrana duševního vlastnictví? To jsou některé z otázek, na které žáci v tematickém bloku naleznou odpověď. Žáci postupně zjistí, co je to dílo a kdo je to autor. Zamyslí se nad problematikou plagiátorství jak z pohledu autora, tak i z pohledu plagiátora. Závěrem si žáci jako redakce časopisu vytváří pravidla, kterými by se člověk měl řídit při psaní odborného textu, aby ctil autorský zákon. Co je to citace? Jak vypadá? A umím správně citovat? Tak právě na tyto otázky odpovídá obsah i jeho didaktické uchopení v tematickém bloku. Žáci se seznámí s tím, jak legálně používat zdroje, které sami nevytvořili, poznají a učí se využívat tzv. volné zdroje. Žáci si osvojí základy citování a poznají důležité informace o knize jako nosiči. Osvojí si orientaci v typech zdrojů, ze kterých citují, chápou principy citace při použití vybraného zdroje, ať již v offline nebo online prostředí. Jak má vypadat odborný text, když ho mám sám napsat? Jak mám při psaní postupovat? Tematický blok formou workshopu provede žáky procesem tvorby vlastního odborného textu. V úvodu žáci definují úskalí, se kterými se během tvorby odborného textu setkávají. Pojmenují si útvary, které nejčastěji tvoří a seznámí se se základními prvky vizuálního zpracování odborného textu. Pomocí specifických metod žáci hledají témata svých textů a učí se, jak vyhledat co nejširší škálu informací k tématu. Workshop simuluje práci redakce, kdy jednotliví členové skupiny tvoří vlastní texty a jeden z nich v roli redaktora práci skupiny koordinuje. V rámci reflexe se k procesu tvorby vlastního textu vrátí - žáci se učí sdílet vlastní zkušenosti, pojmenovat vlastní úspěchy a úskalí, se kterými se během tvorby odborného textu setkali. Jak mám prezentovat své dílo? Jak můžu zaujmout své posluchače? Tematický blok se zaměřuje na přípravu prezentace a její samotnou realizaci. Prostřednictvím několika aktivit se žáci seznámí s pojmy verbální a neverbální komunikace, naučí se některé z technik, pomocí kterých je možné zvládat stresové situace a trému nejen při prezentování. Uvědomí si důležitost přípravné fáze před samotnou prezentací. Ve fázi uvědomění si významu informací žáci prezentují svůj vlastní odborný text a učí se výkon svůj i druhých hodnotit. Na závěr si veškeré nabyté znalosti zformují do podoby kresby dokonalého prezentujícího. - Word, Adobe Acrobat Reader, stručný videoprůvodce vzdělávacího programu - český jazyk, literatura, zeměpis, mediální výchova, informační gramotnost a digitální kompetence - myšlenková mapa; odborný text; redakce odborného časopisu; znaky odborného textu; terminologie; logická návaznost; objektivita a subjektivita; akrostich; prezentace; lapbook; klíčová slova; asociace; text; Vila Tugendhat; Tádž Mahal; Zámek Hrádek u Nechanic; I.N.S.E.R.T.; blackout poetry; vyhledávání; Vennův diagram; online vyhledávání a offline vyhledávání informací; proximitní operátory; mobilní aplikace Google Lens; hodnocení informací; odborný článek; heslo wikipedie; otázky; důvěryhodnost zdroje; dezinformace; hashtagy; dílo; plagiátor; autorský zákon; Wolfgang Amadeus Mozart; Roald Amundsen; Jaroslav Vrchlický; citační norma; odborné útvary; jazykolamy; prezentace textů - podrobný popis výukového programu, metodika, stručný průvodce programem, komplet pracovních a metodických listů včetně klíčů řešení, portfolia pro žáky, motivační materiál pro cílovou skupinu, závěrečná zpráva z ověření, evaluace - provést žáky komplexním procesem tvorby odborného textu přiměřeného jejich věku a individuálním schopnostem; nahlížet na knihovnu jako na místo, kde se lze setkat s příběhy, autory, nasloucháním, tvorbou apod.rozvinuté kompetence žáků v informační gramotnosti, tedy to, aby si žáci osvojili při tvorbě vlastního odborného textu způsoby vyhledávání i hodnocení informací a informačních zdrojů a také možnosti pro práci s nalezenými texty; u žáků porozumění tématu autorských práv a citování; u žáků osvojení si metody pro tvorbu odborného textu a také základy prezentačních dovedností - Žáci 6. - 7. ročníku a odpovídající ročníky 8letého gymnázia (včetně žáků se SVP) - prezenční vzdělávání; třífázový proinkluzivní model učení E¬U-R (evokace – uvědomění si významu informací – reflexe); metody konstruktivistického učení; aktivizační metody; skupinová práce; proinkluzivní metody kritického myšlení z programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT); myšlenková mapa; diskuse; brainstorming; hraní scének; vyhledávání ve slovníku; práce s textem a řazení textu; akrostich; formativní hodnocení; I.N.S.E.R.T.; blackout poetry; brainwriting; instruktáž; didaktická hra; heuristická metoda; Vennův diagram; pětilístek; práce s nástrojem Tabulka hodnocení informací a Konzerva informací; tvorba návodu; řízená diskuse a debata; diskusní kolotoč; recykliteratura; kmeny a kořeny; artikulační cvičení; práce s dechem; odbourávání trémy při prezentování před publikem; nácvik postoje; prezentace; sebehodnocení; pozitivní zpětná vazba; kresba. - Laboratoř odborného textu; Text pod mikroskopem; Kdo hledá, najde; Věřte, nevěřte. Ověřte!; Jsem autor, nejsem plagiátor; Cituji, tedy jsem; Tvořím svůj text, jsem tvůrce; Chci sklidit potlesk.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Lenka Malá (metodička), Jana Krajíčková (koordinátorka), Mg
- Poskytovatel: OP VVV
- Datum vložení do systému: 14. 10. 2021
- Datum vzniku:
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: -
- Typ materiálu: materiál ke stažení
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: -
- Otevřený zdroj: Ne
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.