Vzdělávací program Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků SŠ s ukončenou maturitní zkouškou - Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků SŠ s ukončenou maturitní zkouškou
Autor
Mgr. Marie Indráková (metodik), Bc. Jana Folková (koordinátor),
Poskytovatel
Datum vložení
26. 11. 2020
17
0
0
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
"Úvodní tematický blok je zaměřen na základní principy informační gramotnosti a na metody a nástroje pro volbu tématu odborné práce. Stěžejní část cílí na práci s klíčovými slovy, jejich identifikování a následné vhodné rozšíření či zúžení. Díky těmto osvojeným kompetencím jsou žáci schopni vybrat si takové odborné téma, se kterým budou pracovat v dalších tematických blocích vzdělávacího programu. Druhý tematický blok dále rozvíjí kompetence v informační gramotnosti, je zaměřen na využití zdrojů potřebných pro zpracování odborného textu, které nabízí knihovna. Žáci si osvojí vyhledávání pomocí klíčových slov v online knihovním katalogu a v relevantních elektronických informačních zdrojích, které knihovna zpřístupňuje. Zároveň se žáci orientují v prostředí dané knihovny jako její uživatelé. Třetí tematický blok je zaměřen na možnosti a specifika vyhledávání internetových zdrojů k odborné práci. Jsou představeny nejznámější internetové vyhledávače relevantní pro odborné práce středoškoláků a žáci s nimi prakticky pracují. Důraz je kladen na osvojení schopnosti rozšířeného vyhledávání (především vyhledávání pomocí booleovských operátorů, vyhledávání obrázků) pro potřeby celoživotního učení. Vzdělávacím obsahem čtvrtého tematického bloku je jedna z klíčových oblastí informační gramotnosti a současně kompetence pro život ve 21. století – kritické zhodnocení vyhledaných textů a posouzení jejich relevantnosti vzhledem k zvolenému tématu. Žák zhodnotí věrohodnost a kvalitu zdroje, ze kterého bude čerpat při tvorbě vlastního textu, porozumí struktuře textu, najde prostředky textové návaznosti a seřadí části textu podle textové návaznosti. Žák pracuje s jazykovými příručkami. V rámci pátého tematického bloku, který je doporučeno realizovat ve výukovém bloku dvou po sobě jdoucích 90timinutových vyučovacích hodin, žáci samostatně tvoří odborné texty na základě vyhledaných a zhodnocených materiálů. Tvorbě textu předchází aktivity zaměřené na problematiku citování a etického užití vyhledaných zdrojů. V koncipování odborného textu žáci uplatňují již získané kompetence v informační gramotnosti a digitálních dovednostech. Šestý tematický blok rozvíjí u každého žáka kompetenci peer to peer hodnocení – dovednost posoudit věcně text svého spolužáka na základě znalostí nabytých v průběhu předchozích vyučovacích hodin a dát spolužákovi relevantní zpětnou vazbu na vytvořený text. Zároveň se tento tematický blok věnuje kompetenci prezentování zpracovaného tématu pomocí online nástrojů. Závěrečný shrnující blok vzdělávacího programu Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků SŠ s ukončenou maturitní zkouškou obsahem reflektuje tři důležité součásti tvorby odborné práce s využitím kompetencí informační gramotnosti i klíčových kompetencí dle daných RVP: a) prezentování tématu na veřejnosti, b) obhájení vlastních výsledků práce a c) schopnost srozumitelně představit nejdůležitější zjištěná fakta. Součástí vzdělávacího obsahu shrnujícího tematického bloku je problematika neverbální komunikace a řeči těla – metody pro rozmluvení, odstranění nervozity a uvolnění před veřejným vystoupením. - Word, Adobe Acrobat Reader - doc, pdf, stručný videoprůvodce vzdělávacího programu - Český jazyk a literatura, Informatika a informační a komunikační technologie, Občanský a společenskovědní základ, zčásti také předměty dle vzdělávací oblasti Umění a kultura v rámci Výtvarného oboru. - Výběr tématu práce; vztahy; tvorba myšlenkové mapy a asociačních řad; nalezení klíčových slov; Nadřazené, podřazené pojmy a synonyma; Booleovské operátory; Vyhledávání na Googlu; Textové vyhledávání; Vyhledávání obrázků; Vyhledávání videa; Skupinový brainstorming; lokální katalog knihovny; Vyhledávání v souborném katalogu České republiky CASLIN; Vyhledávání v databázi České články ANL; Vyhledávání v Národním registru závěrečných prací Theses; Vyhledávání v Národním úložišti šedé literatury NUŠL; Aktivita Kufr, pračka, odpadkový koš; metoda V-CH-D; žáci se SVP; Porozumění textu; Skládání textu do správné struktury; Porozumění cizím výrazům v textu; Zpracování textu; citace a parafráze; citační etika; Tvorba odborného textu; Prezentace a vzájemné hodnocení; Redakční práce; Online prezentace tématu; Projev a vystupování; Storytelling - podrobný popis výukového programu, metodika, stručný průvodce programem, komplet pracovních a metodických listů včetně klíčů řešení, portfolia pro žáky, motivační materiál pro cílovou skupinu - komiksový příběh, závěrečná zpráva z ověření, evaluace - Žáci si v průběhu vzdělávacího programu projdou všemi fázemi cyklu rozvoje informační gramotnosti, konkrétně dle modelu BIG6, v zahraničí hojně využívaného pro výuku informační gramotnosti ve školách, a především v knihovnách s akcentem kompetence řešení (informačního) problému: od definování tématu práce, vyhledávání zdrojů, přes analýzu a syntézu vyhledaných informací, k prezentaci a evaluaci zpracovaného tématu práce. Stěžejním prvkem vzdělávacího programu je propojení formálního a neformálního vzdělávání, předně díky kompetenčnímu obsahu informační gramotnosti, který spadá jak do RVP, tak do edukačního portfolia knihovny jako instituce nejen kulturní, ale také vzdělávací. Dále se propojení děje díky vzdělávacímu obsahu vycházejícímu z činností tzv. učícího knihovníka a osvojených v průběhu realizace projektu také u učitele. Jedná se o práci s klíčovými slovy pro odbornou práci; vyhledávání zdrojů na internetu, v knihovním fondu a databázích; kritickou práci se zdroji; citace a citační etiku, včetně zapojení kreativních a skupinových metod napříč činnostmi. Tandem knihovník a učitel – realizátoři, kteří mohou společně vést celý vzdělávací program, je velmi přínosný pro rozvoj kompetencí žáků k celoživotnímu učení. Pokud se vzdělávací program odehrává v prostoru knihovny, žáci díky tomu mohou začít vnímat knihovnu jako bezpečné místo vzdělávání, místo, kde mohou po celý život čerpat potřebné informace a posilovat informační gramotnost v rámci osobního i profesního rozvoje. - Žáci SŠ s ukončenou maturitní zkouškou, včetně žáků se SVP - třífázový model učení Evokace–Uvědomění si významu informací–Reflexe (E-U-R) z programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení); brainstorming, tvorba myšlenkových map, tvorba asociačních řad, práce ve skupinách; diskuse; Vennovy diagramy ve spojitosti s vyhledávacími operátory; skupinová práce vyhledávání a analýza výsledků vyhledávání; práce ve dvojicích; metody kritického myšlení Vím–chci vědět–dozvěděl jsem se (V-CH-D), metoda INSERT, metody 10 kritických otázek, aktivizační metody práce ve skupinách a v části reflektivně evaluační metody Kufr–pračka– odpadkový koš; metody skládankové čtení a pětilístek (dle programu RWCT), práce s tabulkami; peer review neboli redakční práce, skupinová prezentace; storytelling - Výběr tématu práce; Vyhledávání a hodnocení výsledků vyhledávání na internetu; Vyhledávání a hodnocení výsledků vyhledávání v knihovně; Hodnocení a struktura textu; Zpracování textu; Prezentace a vzájemné hodnocení; Projev a vystupování"
"Úvodní tematický blok je zaměřen na základní principy informační gramotnosti a na metody a nástroje pro volbu tématu odborné práce. Stěžejní část cílí na práci s klíčovými slovy, jejich identifikování a následné vhodné rozšíření či zúžení. Díky těmto osvojeným kompetencím jsou žáci schopni vybrat si takové odborné téma, se kterým budou pracovat v dalších tematických blocích vzdělávacího programu. Druhý tematický blok dále rozvíjí kompetence v informační gramotnosti, je zaměřen na využití zdrojů potřebných pro zpracování odborného textu, které nabízí knihovna. Žáci si osvojí vyhledávání pomocí klíčových slov v online knihovním katalogu a v relevantních elektronických informačních zdrojích, které knihovna zpřístupňuje. Zároveň se žáci orientují v prostředí dané knihovny jako její uživatelé. Třetí tematický blok je zaměřen na možnosti a specifika vyhledávání internetových zdrojů k odborné práci. Jsou představeny nejznámější internetové vyhledávače relevantní pro odborné práce středoškoláků a žáci s nimi prakticky pracují. Důraz je kladen na osvojení schopnosti rozšířeného vyhledávání (především vyhledávání pomocí booleovských operátorů, vyhledávání obrázků) pro potřeby celoživotního učení. Vzdělávacím obsahem čtvrtého tematického bloku je jedna z klíčových oblastí informační gramotnosti a současně kompetence pro život ve 21. století – kritické zhodnocení vyhledaných textů a posouzení jejich relevantnosti vzhledem k zvolenému tématu. Žák zhodnotí věrohodnost a kvalitu zdroje, ze kterého bude čerpat při tvorbě vlastního textu, porozumí struktuře textu, najde prostředky textové návaznosti a seřadí části textu podle textové návaznosti. Žák pracuje s jazykovými příručkami. V rámci pátého tematického bloku, který je doporučeno realizovat ve výukovém bloku dvou po sobě jdoucích 90timinutových vyučovacích hodin, žáci samostatně tvoří odborné texty na základě vyhledaných a zhodnocených materiálů. Tvorbě textu předchází aktivity zaměřené na problematiku citování a etického užití vyhledaných zdrojů. V koncipování odborného textu žáci uplatňují již získané kompetence v informační gramotnosti a digitálních dovednostech. Šestý tematický blok rozvíjí u každého žáka kompetenci peer to peer hodnocení – dovednost posoudit věcně text svého spolužáka na základě znalostí nabytých v průběhu předchozích vyučovacích hodin a dát spolužákovi relevantní zpětnou vazbu na vytvořený text. Zároveň se tento tematický blok věnuje kompetenci prezentování zpracovaného tématu pomocí online nástrojů. Závěrečný shrnující blok vzdělávacího programu Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text pro věkovou kategorii žáků SŠ s ukončenou maturitní zkouškou obsahem reflektuje tři důležité součásti tvorby odborné práce s využitím kompetencí informační gramotnosti i klíčových kompetencí dle daných RVP: a) prezentování tématu na veřejnosti, b) obhájení vlastních výsledků práce a c) schopnost srozumitelně představit nejdůležitější zjištěná fakta. Součástí vzdělávacího obsahu shrnujícího tematického bloku je problematika neverbální komunikace a řeči těla – metody pro rozmluvení, odstranění nervozity a uvolnění před veřejným vystoupením. - Word, Adobe Acrobat Reader - doc, pdf, stručný videoprůvodce vzdělávacího programu - Český jazyk a literatura, Informatika a informační a komunikační technologie, Občanský a společenskovědní základ, zčásti také předměty dle vzdělávací oblasti Umění a kultura v rámci Výtvarného oboru. - Výběr tématu práce; vztahy; tvorba myšlenkové mapy a asociačních řad; nalezení klíčových slov; Nadřazené, podřazené pojmy a synonyma; Booleovské operátory; Vyhledávání na Googlu; Textové vyhledávání; Vyhledávání obrázků; Vyhledávání videa; Skupinový brainstorming; lokální katalog knihovny; Vyhledávání v souborném katalogu České republiky CASLIN; Vyhledávání v databázi České články ANL; Vyhledávání v Národním registru závěrečných prací Theses; Vyhledávání v Národním úložišti šedé literatury NUŠL; Aktivita Kufr, pračka, odpadkový koš; metoda V-CH-D; žáci se SVP; Porozumění textu; Skládání textu do správné struktury; Porozumění cizím výrazům v textu; Zpracování textu; citace a parafráze; citační etika; Tvorba odborného textu; Prezentace a vzájemné hodnocení; Redakční práce; Online prezentace tématu; Projev a vystupování; Storytelling - podrobný popis výukového programu, metodika, stručný průvodce programem, komplet pracovních a metodických listů včetně klíčů řešení, portfolia pro žáky, motivační materiál pro cílovou skupinu - komiksový příběh, závěrečná zpráva z ověření, evaluace - Žáci si v průběhu vzdělávacího programu projdou všemi fázemi cyklu rozvoje informační gramotnosti, konkrétně dle modelu BIG6, v zahraničí hojně využívaného pro výuku informační gramotnosti ve školách, a především v knihovnách s akcentem kompetence řešení (informačního) problému: od definování tématu práce, vyhledávání zdrojů, přes analýzu a syntézu vyhledaných informací, k prezentaci a evaluaci zpracovaného tématu práce. Stěžejním prvkem vzdělávacího programu je propojení formálního a neformálního vzdělávání, předně díky kompetenčnímu obsahu informační gramotnosti, který spadá jak do RVP, tak do edukačního portfolia knihovny jako instituce nejen kulturní, ale také vzdělávací. Dále se propojení děje díky vzdělávacímu obsahu vycházejícímu z činností tzv. učícího knihovníka a osvojených v průběhu realizace projektu také u učitele. Jedná se o práci s klíčovými slovy pro odbornou práci; vyhledávání zdrojů na internetu, v knihovním fondu a databázích; kritickou práci se zdroji; citace a citační etiku, včetně zapojení kreativních a skupinových metod napříč činnostmi. Tandem knihovník a učitel – realizátoři, kteří mohou společně vést celý vzdělávací program, je velmi přínosný pro rozvoj kompetencí žáků k celoživotnímu učení. Pokud se vzdělávací program odehrává v prostoru knihovny, žáci díky tomu mohou začít vnímat knihovnu jako bezpečné místo vzdělávání, místo, kde mohou po celý život čerpat potřebné informace a posilovat informační gramotnost v rámci osobního i profesního rozvoje. - Žáci SŠ s ukončenou maturitní zkouškou, včetně žáků se SVP - třífázový model učení Evokace–Uvědomění si významu informací–Reflexe (E-U-R) z programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení); brainstorming, tvorba myšlenkových map, tvorba asociačních řad, práce ve skupinách; diskuse; Vennovy diagramy ve spojitosti s vyhledávacími operátory; skupinová práce vyhledávání a analýza výsledků vyhledávání; práce ve dvojicích; metody kritického myšlení Vím–chci vědět–dozvěděl jsem se (V-CH-D), metoda INSERT, metody 10 kritických otázek, aktivizační metody práce ve skupinách a v části reflektivně evaluační metody Kufr–pračka– odpadkový koš; metody skládankové čtení a pětilístek (dle programu RWCT), práce s tabulkami; peer review neboli redakční práce, skupinová prezentace; storytelling - Výběr tématu práce; Vyhledávání a hodnocení výsledků vyhledávání na internetu; Vyhledávání a hodnocení výsledků vyhledávání v knihovně; Hodnocení a struktura textu; Zpracování textu; Prezentace a vzájemné hodnocení; Projev a vystupování"
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Marie Indráková (metodik), Bc. Jana Folková (koordinátor),
- Poskytovatel: OP VVV
- Datum vložení do systému: 26. 11. 2020
- Datum vzniku:
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: odborné vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: -
- Typ materiálu: materiál ke stažení
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: -
- Otevřený zdroj: Ne
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.