Příliš mnoho dějin
Autor
Různí autoři
Poskytovatel
Datum vložení
4. 9. 2019
28
0
0
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Dvě scény z filmu Vracenky (1990, r. Jan Schmidt) předvádějí důležitý problém – ve škole jsou podávány informace, které mohou být odlišné od těch, jež děti získávají doma nebo v jiných společenských institucích. V podávání dějepisné látky se toto nebezpečí skrývá mnohem častěji než v jiných předmětech. Ukázky i další materiály k výuce vypovídají o období padesátých let v Československu, kdy byla úloha školy jako nástroje k předávání ideologizovaného pohledu na svět extrémní. Námět ale ukazuje i limity ideologické manipulace, představuje rodinu jako místo, kde se oficiální informace dále reflektovaly, často i kriticky. Vedle státu a školy představujeme i rodinu jako místo, kde se vytvářejí jiné interpretace minulosti nebo současnosti nebo kde mohou propukat konflikty o oficiální ideologii. Oficiální verze historie zde může být konfrontována s osobními prožitky.
Dvě scény z filmu Vracenky (1990, r. Jan Schmidt) předvádějí důležitý problém – ve škole jsou podávány informace, které mohou být odlišné od těch, jež děti získávají doma nebo v jiných společenských institucích. V podávání dějepisné látky se toto nebezpečí skrývá mnohem častěji než v jiných předmětech. Ukázky i další materiály k výuce vypovídají o období padesátých let v Československu, kdy byla úloha školy jako nástroje k předávání ideologizovaného pohledu na svět extrémní. Námět ale ukazuje i limity ideologické manipulace, představuje rodinu jako místo, kde se oficiální informace dále reflektovaly, často i kriticky. Vedle státu a školy představujeme i rodinu jako místo, kde se vytvářejí jiné interpretace minulosti nebo současnosti nebo kde mohou propukat konflikty o oficiální ideologii. Oficiální verze historie zde může být konfrontována s osobními prožitky.
dějepis jako předmět
dějiny a dějepis
historická gramotnost
historické myšlení
historické vědomí
úvod do dějepisu
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Různí autoři
- Poskytovatel: Ústav pro studium totalitních režimů
- Datum vložení do systému: 04. 09. 2019
- Datum vzniku: 01. 01. 2014
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: 8. až 9. ročník ZŠ
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: interaktivní cvičení
- Licence: Autorské dílo dle Autorského zákona (neboli Copyright)
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Dějepis
- Gramotnost: sociální
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.