Léčiva
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Pracovní list pro žáka k tématu Léčiva obsahuje pětici různorodých aktivit, které doplňuje prezentace.
Pracovní list pro žáka k tématu Léčiva obsahuje pětici různorodých aktivit, které doplňuje prezentace.
clověk a příroda
člověk a jeho svět
čtení s porozuměním
Chemie
léčivo
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. David Mánek
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
- Datum vzniku: 13. 10. 2010
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: pracovní list
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Miroslav Melichar
13.10.2010
Komentář
Materiál má řadu nedostatků - nevhodně definuje léčiva (je to i čaj z kopřivy?), nepřesně popisuje antipyretika, chybně uvádí účinek antibiotïk.
David Mánek
14.10.2010
Komentář
Dobrý den, pane Melichar s mnoha připomínkami, které máte k DUMům s Vámi souhlasím a vážím Vás. U připomínek k tomuto (mému) materiálu se však pozastavím. Prvně, ve Vámi zmíněné kopřivě jsou léčivé látky, u nichž je prokázán pozitivní účinek při léčení např. zánětu močových cest apod. U definice léčiv jsem použil přílišné zjednodušení, přesto si myslím, že žákům základní školy tato definice neubližuje. U většiny (možná téměř všech antipyretik) je prokázán i analgetický účinek, to v prezentaci sice chybí, ale lze žákům více přiblížit a účinky vysvětlit. Použité zjednodušení u účinku antibiotik je opravdu mírně problematické, ale pokud vyučující žákům vysvětlí, že Antibiotika jsou látky, které inhibují růst (množení) mikroorganismů, nebo je mohou usmrcovat, pak si myslím, že pro účely ZŠ uspěje. Doufám, že se nezlobíte za mou reakci.
PS.: Všem, kteří použíjí tento DUM ve výuce - v prezentaci po úpravě ze strany korektorů některé obrázky překrývají text, což mě mrzí, v původní verzi k tomuto nedocházelo.
PS.: Všem, kteří použíjí tento DUM ve výuce - v prezentaci po úpravě ze strany korektorů některé obrázky překrývají text, což mě mrzí, v původní verzi k tomuto nedocházelo.
Tereza Hubená
14.10.2010
Komentář
Dobrý den,
prezentace zobrazená v MS Office 2003 a 2007 a Openoffice 3.2.1 je vpořádku bez překryvů.
prezentace zobrazená v MS Office 2003 a 2007 a Openoffice 3.2.1 je vpořádku bez překryvů.
David Mánek
14.10.2010
Komentář
Jsem rád, že jste se tak rychle na materiál podívali. Přesto jsem opětovně koukal na prezentaci jak v MS Office Powerpoint 2003, tak i OpenOffice a na slidech č. 2, 3, 4, 8 a 9 mi obrázky překrývají text. Je možné, že mám problém na své straně, pak se omlouvám za tento vzkaz. :-)
Tereza Zemánková
14.10.2010
Komentář
Jako rodič povoláním lékárník bych chtěla v textu upřesnit jeden hlavní pojem, který je použit jak ve verzi Worldu, tak v PowerPoint prezentaci. Lék Rohynol, který uvádíte např. v křížovce, již cca 8 let není na trhu, a proto bych ho jako příklad rozhodně neuváděla. Můžete použít třeba lék Modafen, který je více známý, protože je, kromě pár dalších, zneužíván k výrobě drog ( hlavně české speciality pervitinu).Dále - dělení Anestetik je spíše na lokální a celková ( ve vašem podání jako totální - s tímto pojmem jsem se skutečně nikdy nesetkala ).A pokud si můžu "přihřát polívčičku" :-)),měli by žáci vědět, že LÉKAŘ se věnuje hlavně diagnóze a terapii a LÉKÁRNÍK ví mnohem víc o léčivech. Jediná zmínka o lékárně je jako o " sběrně" prošlých léčiv. Pokud byste chtěl jakékoli upřesnění nebo informaci v této oblasti, neváhejte mě kontaktovat. Hezký den.
David Mánek
14.10.2010
Komentář
Dobrý den, děkuji Vám za upozornění paní Zemánková. Nejprve k Rohypnolu, děkuji za upozornění, že není na trhu, to jsem opravdu nevěděl. Nahradit ho však Modafenem podle mě nelze, protože si nejsem jist, že tento lék má účinek jako sedativum nebo hypnotikum. O zneužívání některých léků k výrobě drog se zmiňuji při hodině především ústně. Ale opět Vám děkuji za pěkný podnět k následné diskusi s žáky. A o polívčičce :-)), ANO, určitě souhlasím, že lékarníci jsou těmi pravými odborníky na léky a jejich účinky. Samozřejmě vždy je nutná spolupráce s lékařem. Určitě se rád přiučím, pokud máte k dispozici nějaký zajímavý materiál, pak si jej rád prostuduji. Děkuji za Vaší reakci.
Tereza Zemánková
14.10.2010
Komentář
Děkuji za reakci -pokud byste chtěl příklad sedativa (hypnotika), pak můžete použít celkem známý Diazepam nebo Neurol.Rohypnol jakožto sedativum dříve zneužívaly hlavně lehké děvy k uspávání a následně okrádání "zákazníků". Dneska je bohužel "zneužívání" léků spíš na bázi toho, že se z nich získávají suroviny pro výrobu drog. V některých amerických filmech se můžete setkat s výrazem "píchněte mu Valium "( což je náš jiný firemní název pro diazepam ).Zdravím.
Miroslav Melichar
14.10.2010
Komentář
Vážený pane kolego,
díky za vstřícnou reakci na mou kritiku. To není samozřejmé - paní RNDr. Kučerová a pan Mgr. Vaněk nechávají moje připomínky plavat a své chybné DUMy taky. Pokusím se své připomínky k Vašemu materiálu co nejvíc upřesnit:
Definice léčiv:
Vaše definice sama o sobě není špatná, ale přidáte-li jako příklad kopřivu nebo med, tak vzniká problém. S léčivy se běžný člověk setká v lékárně - jsou léčiva všechno od bylinných čajů a bonbonů proti kašli nebo jsou léčiva jen to, co známe jako léky? Kopřiva se objeví jen ve formě čaje, med v sirupu nebo bonbonech proti kašli - nejsou to léky, ale potravinové doplňky jako třeba různé vitaminy a podobně. Vaše další dělení na analgetika atd. se týká jen léků. Váš materiál by se tedy měl buď zabývat jen léky, což je myslím správnější, nebo začít tak, že do léčiv lze zařadit potravinové doplňky a léky a léky rozdělujeme na skupïny ...
Ibalgin, Acylpyrin, Paralen ...
Tato léčiva řadíme do společné skupiny Analgetika-antipyretika. Rozdělit je do 2 skupin nejde. Všechny jde použít proti chřipce, tlumí ale jen vnější příznaky, chřipku přímo neléčí. Ibalgin a Acylpyrin jsou příbuzné - mají i protizánětlivý účinek , ale např. dráždí žaludek. Paralen se od nich liší. Acylpyrin by neměly užívat děti do 15 let - může vyvolat náhlé úmrtí zejména malých dětí.
Antibiotika:
Jde říci, že ant.jsou chemoterapeutika. Jenže chemoterapeutika jsou prostě chemické látky sloužící jako léky a to je třeba i Acylpyrin a podobně. Asi to jde vztahovat i na ch.látky izolované z přírodního materiálu a to je i Penicilin.
Na rozdíl od pana Vaňka netvrdíte, že antibiotika jsou proti chřipce. Jenže tvrdíte, že fungují proti virům - a to je přece totéž. Chřipka je viróza. Na viry jsou antivirotika, ale ta nejsou běžná. Nemyslím, že máte vysvětlovat, jak působí antibiotika přesně na bakterie, ale je namístě vynechat viry.
Pokud se rozhodnete pro konkrétní úpravu DUMu, pak je vhodnějšé jí zařadit přímo do něj a ne jen jako komentář mimo. To jde jistě projednat s paní Bížovou. Snadno by tak šlo u jednoho z Vašich předchozích materiálů opravit alkiny na alkyny také přímo v DUMu - snad neurazíte své recenzenty, kteří mají zřejmě "i" radši.
díky za vstřícnou reakci na mou kritiku. To není samozřejmé - paní RNDr. Kučerová a pan Mgr. Vaněk nechávají moje připomínky plavat a své chybné DUMy taky. Pokusím se své připomínky k Vašemu materiálu co nejvíc upřesnit:
Definice léčiv:
Vaše definice sama o sobě není špatná, ale přidáte-li jako příklad kopřivu nebo med, tak vzniká problém. S léčivy se běžný člověk setká v lékárně - jsou léčiva všechno od bylinných čajů a bonbonů proti kašli nebo jsou léčiva jen to, co známe jako léky? Kopřiva se objeví jen ve formě čaje, med v sirupu nebo bonbonech proti kašli - nejsou to léky, ale potravinové doplňky jako třeba různé vitaminy a podobně. Vaše další dělení na analgetika atd. se týká jen léků. Váš materiál by se tedy měl buď zabývat jen léky, což je myslím správnější, nebo začít tak, že do léčiv lze zařadit potravinové doplňky a léky a léky rozdělujeme na skupïny ...
Ibalgin, Acylpyrin, Paralen ...
Tato léčiva řadíme do společné skupiny Analgetika-antipyretika. Rozdělit je do 2 skupin nejde. Všechny jde použít proti chřipce, tlumí ale jen vnější příznaky, chřipku přímo neléčí. Ibalgin a Acylpyrin jsou příbuzné - mají i protizánětlivý účinek , ale např. dráždí žaludek. Paralen se od nich liší. Acylpyrin by neměly užívat děti do 15 let - může vyvolat náhlé úmrtí zejména malých dětí.
Antibiotika:
Jde říci, že ant.jsou chemoterapeutika. Jenže chemoterapeutika jsou prostě chemické látky sloužící jako léky a to je třeba i Acylpyrin a podobně. Asi to jde vztahovat i na ch.látky izolované z přírodního materiálu a to je i Penicilin.
Na rozdíl od pana Vaňka netvrdíte, že antibiotika jsou proti chřipce. Jenže tvrdíte, že fungují proti virům - a to je přece totéž. Chřipka je viróza. Na viry jsou antivirotika, ale ta nejsou běžná. Nemyslím, že máte vysvětlovat, jak působí antibiotika přesně na bakterie, ale je namístě vynechat viry.
Pokud se rozhodnete pro konkrétní úpravu DUMu, pak je vhodnějšé jí zařadit přímo do něj a ne jen jako komentář mimo. To jde jistě projednat s paní Bížovou. Snadno by tak šlo u jednoho z Vašich předchozích materiálů opravit alkiny na alkyny také přímo v DUMu - snad neurazíte své recenzenty, kteří mají zřejmě "i" radši.
David Mánek
15.10.2010
Komentář
Výborně, děkuji Vám oběma za komentáře a upřesnění k tomuto materiálu a samozřejmě nemám problém materiál upravit dle Vašich věcných připomínek. Tzn. pokusíme se s p. Bížovou připomínky do materiálu zapojit. Jsem rád za věcnou diskusi a připomínky, jak pana Melichara, tak i paní Zemánkové.
Jsem velmi rád, že jsou mezi pedagogy a veřejností lidé, kteří jsou schopni věcně diskutovat (viz obě druhé reakce). V tom vidím podobně jako pan Melichar možný posun v rámci DUMů, pokud jsou připomínky konkrétní, pak je to velký posun vpřed.
Jsem velmi rád, že jsou mezi pedagogy a veřejností lidé, kteří jsou schopni věcně diskutovat (viz obě druhé reakce). V tom vidím podobně jako pan Melichar možný posun v rámci DUMů, pokud jsou připomínky konkrétní, pak je to velký posun vpřed.
Tereza Hubená
18.10.2010
Komentář
Dobrý den,
materiál byl upraven.
materiál byl upraven.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.