Chatbot EMA
5 skvělé

Plickers

Autor
David Lukáš
Datum vložení
4. 12. 2018
0 0 8
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

analýza výukových výsledků
hlasovací zařízení
Plickers
QR kód
testování
zpětná vazba

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: David Lukáš
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 29. 05. 2017
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Ondřej Neumajer 31.5.2017

Komentář

Plickers používám na seminářích pro učitele a studenty VŠ od roku 2014, vždy to sklízí úspěch. Právě jednoduchost je silnou stránkou této aktivity. Na problém narážejí školy, které se vybavily tablety s Windows, pro které aplikace není k dispozici. Navíc některé tablety (např. Asus T100) nemají druhou kameru, takže na nich Plickers víceméně nelze použít.

Bořivoj Brdička 31.5.2017

Komentář

S tou druhou kamerou bych to, prosím, potřeboval vysvětlit. Ono nestačí sejmout karty a zanalyzovaný výsledek zobrazit na displeji?

Ondřej Neumajer 3.6.2017

Komentář

Ale ano, to stačí. Ane některé typy tabletů mají pouze kameru pouze na straně dotykového displeje,která je určena pro selfie a video hovory a druhá kamera pro běžné fotografování a snímání okolí na druhé straně přístroje tam není. Takovým tabletem prostě nelze jednoduše fotit okolí a tudíž ani snímat QR kódy dětí ve třídě.

RNDr. I. Marek 3.6.2017

Komentář

"Jsem student X.Y. ze třídy 1.E/2, řeším cvičení c123.1 a moje odpověď je D" - tuto základní informaci zde aplikace Plickers zjišťuje, přenáší, nejspíš nějak vyhodnocuje a snad i zaznamenává. Hodilo by se, kdyby takovéto zjištění, přenos a záznam byly běžné operace k dispozici pro každého učitele každého předmětu v každé třídě. Pokud nejsou, a pokud je učitel nucen používat aplikaci Plickers, táži se - jde snad o lesní školku v hlubinách amazonského deštného pralesa?


Ne-li, a je-li aplikace vážně určena pro použití v kamenné škole kdesi ve střední Evropě, musím se ptát - co dělají na té škole ajťáci? Co dělá na té škole správce školní sítě? Nejspíš vymýšlí tisící první zdůvodnění, proč co "nejde". Proč takovéto základní informace školní síť už DÁVNO nesbírá a nepřenáší ze studentských BYOD mobilů a tabletů.


Dotaz na pana Neumajera: A není to těm vašim "učitelům a studentům VŠ od roku 2014" divné? Nemají k tomu zlehčující poznámky? Popsal jsem tu aplikaci mým studentům, a představě, že studenti - to jako oni - při vyučování šermují jakýmisi (papírovými ?!) cedulemi, a učitel - to jako já - všeho nechá a obíhá třídu s tabletem v ruce, se od srdce zasmáli.


Samozřejmě nemá smysl bránit libovolnému jednotlivému učiteli, aby provozoval jakoukoli činnost, kterou si zamane. Ale upozorňuji, že z hlediska českého školství, a možná i z hlediska té jedné školy, je použití aplikace Plickers ŠKODLIVÉ. Proč? Protože to utvrzuje správce školní sítě v představě, že i nadále může setrvat ve své nečinnosti (nebo co to vlastně dělá?), a že učitelé si opět "nějak poradí" sami, bez jeho přičinění.

Bořivoj Brdička 4.6.2017

Komentář

Zajímavý názor, pane Marku. Velice rád bych s vámi souhlasil. Říkáte tedy, že aplikaci Plickers nemáme doporučovat, protože brání rozvoji BYOD. Jenže naše situace je jiná. BYOD se prosazuje jen velmi pomalu (je skvělé, že u vás funguje). Převládá odpor ze strany učitelů vůči technologiím. Je způsoben též tím, že nevědí, jak je vhodným (výukově přínosným) způsobem využít. Zde je podle mého názoru použití podobné aplikace přínosné. Ukazuje cestu a boří odpor vůči technologiím obecně. Těším se na stav, kdy budou všem takové papírky s QR kódy připadat směšně zastaralé!

RNDr. I. Marek 4.6.2017

Komentář

Říkám tedy ... to co říkám a píšu to, co píšu. Ale evidentně to píšu nějak špatně, když z toho pan Brdička dokáže vyčíst ... (viz výše). Pokusím se to upřesnit:


Aplikace Plickers nebrání specificky rozvoji BYOD. Aplikace Plickers brání obecně digitalizaci výuky, protože přesouvá odpovědnost za zavádění výpočetní techniky (dnes tomu říkáte, tuším, ICT) do výuky. Snímá odpovědnost z toho, kdo je za to placený - totiž správce školní sítě - a přesouvá ji na nadšence, na amatéry. IMO je to ŠPATNĚ, ale nevím, jak to hodnotí pan Brdička.


BYOD \"u nás\" nefunguje v tom rozsahu, jak bych si přál. Co a jak \"u nás\" funguje popisuji na mém blogu (
Program Podium ,
Lichý pátek ), a je zřejmé, že válku se správcem školní sítě naše škola dosud zdaleka nevyhrála.


Řešit, co je a co není \"výukově přínosné\", mi připadá jako nemístná odbočka. Přece každý učitel nechává své studenty psát písemky. Přece téměř každý učitel zadává svým studentům testy s konečným počtem předem daných alternativ odpovědi. No tak neřešme, zda to je \"výukově přínosné\", a požadujme, aby tyto činnosti probíhaly čistě elektronicky, rozhodně bez použití papíru. Pomocí zařízení BYOD, samozřejmě. A myslíte, pane Brdičko, že proti tomuto by byl odpor? Totiž ano, odpor by byl, a je, ale nikoli ze strany učitelů!

Bořivoj Brdička 4.6.2017

Komentář

Děkuji za přínosnou diskuzi. Zdá se, že je důležité o věci mluvit. Rád bych věřil tomu, že použitím Plickers se učitel posune směrem k potřebě mít k dispozici i sofistikovanější aplikace, tudíž bude tlačit na správce, aby tomu nic ve škole nebránilo. Zde vidím ještě nezastupitelnou roli metodika ICT (nebo koordinátora, chcete-li). Můj pohled ovšem je jen teoretický a zůstává jen pohledem z venku.


Mnohem zajímavější posun v diskuzi nastal ohledně přínosnosti této aplikace, která dovoluje jen výběr z max. 4 variant odpovědi. Zde pan Marek již naznačuje i správný přístup. Cílem je dospět k vlastní tvorbě žáků. Testování může ověřit pouze faktické znalosti, z nichž některé jsou sice nezbytné, ale nesmí se stát konečným cílem výuky. Zde ovšem nejde primárně o testování, ale  o náhradu hlasovacích zařízení - tedy o zpětnou vazbu během frontálně vedené výuky. Nedávno jsme několikrát ukazovali hned několik dalších aplikací vyžadujících vybavení 1:1. I zde platí, že z didaktického pohledu se jedná o metodiku, která má jen omezené místo ve školních aktivitách. Přesto může být užitečná.

Ondřej Neumajer 4.6.2017

Komentář

Zcela výjimečně jsem v situaci, kdy chce někdo prosazovat výuku s digitálními technologiemi (dnes už nikoli výpočetní či ICTechniku) intenzivněji, než já a není to její prodejce. To je vlastně skvělé, mohu se začít zabývat konečně něčím užitečnějším:-)


Mnozí skvělí učitelé používají digitální technologie jen velmi ostražitě. Pokud jim Plickers pomůže tento stav posunout do roviny, že se budou cítit silnější v kramflecích a didakticky digitální technologie vezmou na milost, jsem rád i za Plickers. Jejich hlavní výhoda je výše popsána: stačí jedno počítačové zařízení, dokonce v situaci ve třídě i bez připojení k internetu. Tedy situace, kdy se může porouchat mnohem méně věcí, nežli při výuce 1:1. A navíc je použití Plickers oproti Kahoot! a obdobným aplikacím násobně rychlejší.


Moje případná kritika Plickers je tedy nikoli ta vedená k tomu, že jde (pouze) o papírovou metodu, ale k tomu, že jde spíše o metodu, která není na straně žáka nijak tvořivá.  To vlastně není kritika, ale konstatování - i takových nástrojů je třeba. Nemusí jít ale pouze o testování v podobě sumativního hodnocení. Kolegyně používají Plickers na začátku a konci každé hodiny a právě ze záznamů žáků pak zpětně dovozuje, jak se jim daří matematice rozumět. Takto používaný nástroj individuální zpětné vazby považuji za užitečný.