Chatbot EMA
5 skvělé

Výzkum počítačové a informační gramotnosti ICILS 2013

Autor
Bořivoj Brdička
Datum vložení
4. 12. 2018
3 0 4
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

ICILS
ICILS 2013
IEA
informační gramotnost
PIAAC
PISA
počítačová gramotnost
SITES

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Bořivoj Brdička
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 26. 11. 2014
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Mgr. Zdeněk Sotolář 26.11.2014

Komentář

Představa, že na to  – co naši žáci s technologiemi dělají – mimo vyučování budeme mít zásadní vliv, je naivní a nevěrohodná. Stejně jako nějaká snaha obsadit kyberprostor tak, aby se žákům zmenšil prostor na pitomosti, které my digitálně nezdatní (vetřelci a neandrtálci) samozřejmě ani nechápeme. A pokud žáci nedělají zrovna pitomosti, pak není důvod se jim do jejich kyberprostoru cpát. Není důvod se za každou cenu stát blogujícím nebo twiterujícícm učitelem, jak se nám snaží nakukat fundamentalistické Desatero digitálně zdatných učitelů. Paradoxem tohoto kyberprostoru je, že čím více ho obsadíme, tím větší bude námi neobsazená část. Žáci ji budou hledat, budou ji tvořit, budou získávat zpět ztracená území. S digitálním naivismem (co všechno dokážeme a čemu předejdeme) ani s digitálním fundamentalismem (selektujícím na zdatné a nezdatné na základě Desater podivných "dovedností") nikam nedojdeme. Nastartujme změnu k střízlivému realismu.

Bořivoj Brdička 27.11.2014

Komentář

"Nastartujme změnu k střízlivému realismu."


Ano, toto je převládající názor, který vede školství nejen naší země k návratu k osnovám a centrálnímu řízení. Za dveřmi je snaha eliminovat pokrok, kterého se snažila dosáhnout reforma. K tomu patří i snaha potlačovat volné sdílení, online komunikaci a vlastní zájem o poznávání. Ve snaze příblížit se kapitalizmem načuchnutým totalitám nastartujeme zase jednu "normalizaci". Já osobně se k tomuto proudu zcela jistě nepřidám. Zůstanu-li sám, bude to smutné a nepříjemné, ale svých ideálů a vizí se nevzdám. Čeká nás boj, pane Sotoláři!

E Kocourek 27.11.2014

Komentář

Čeká nás boj a frontová linie mezi protivnými tábory je jasně vytyčena: na jedné straně stojíme střízliví realisté, a proti nám odpůrci osnov a centrálního řízení, vedeni ministerskými konstruktéry pokrokové reformy. Věřte nevěřte.


 


Ale vážně. Podmínka \"pokud žáci nedělají zrovna pitomosti\" je triviální, nikdy nesplněná. Žáci dělají příšerné pitomosti (na počítačích a podobných zařízeních), a hlodá ve mně podezření, že některé z těch pitomostí je učí i ve škole. Děti si neumí zorganizovat informace, které získávají a vytváří, děti neumí najít informace, které si samy kamsi zašantročí, děti neumí při pátrání postupovat systematicky, a každého napadne sto dalších pitomostí. Ale neztrácím střízlivou realistickou naději ve věci rozumného a efektivního využívání výpočetní techniky dětmi. Pokud učitel jasně vysvětlí, co od dětí očekává, a systematicky a důsledně to od nich vyžaduje, vyhodnocuje zdary a nezdary, chválí zdary, analyzuje nezdary a trestá flákače, nakonec děti naučí dělat to správně - alespoň dělat to správně ve škole. A chovám nepodloženou naději, že pokud to děti dělají správně ve škole, budou to dělat správně i mimo školu.

Ivan Ryant 29.11.2014

Komentář

Smutné na té počítačové a informační gramotnosti je, že právě ti, kteří o tom nejvíc mluví, nevědí, co je to informace. Gramotnost je víc než jen ovládání nástrojů. Každý chytrák chce něco nebo někoho ovládat. \"Proč je Apollón Apollónem a proč je bůh a proč má nad vchodem do chrámu napsáno γνῶθι σεαυτόν, když to stejně nikdo nečte?\"