Chatbot EMA
5 skvělé

Soukromí je pryč, naučme se s tím žít!

Autor
Bořivoj Brdička
Datum vložení
4. 12. 2018
1 0 3
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

digitální stopa
internetová bezpečnost
Sherry Turkle
Simon Finch
síťová gramotnost
sociální sítě
typologie
výchova

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Bořivoj Brdička
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 07. 10. 2013
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Miloš Kafka 12.10.2013

Komentář

Dobrý den,


obzvláště poslední video mě na tomto článku opravdu nadchlo, ačkoliv celý článek vypovídá o velmi důležitém tématu, či spíše tématech. Když se zmíním jen o tom, o čem vypovídá poslední video, tak se můžeme vrátit o deset (a možná i více) let zpět, kdy jsem byl na střední škole a mí spolužáci byli uchváceni počítačovými a jinými hrami. Už tehdy jsem si všímal, že někteří "musejí dohrát kolo" a až potom půjdou ven. Ale asi si dokážeme představit, jak to nakonec dopadlo. Ano, další kolo je tu a on ho přeci musí dohrát.


Dnes, když jsem učitel, tak si vesměs toho samého všímám u většího počtu lidí. Jen již nejde ani tak o hry, jako o sociální sítě. To ale asi všichni víme. Chtěl bych se ale zmínit o několika rozhovorech, které jsem se žáky o "zbytečném, nesmyslném, škodlivém, ... využívání technologií" měl.


Začal školní rok a mezi prváky jsem našel už tři žáky, kteří přijdou domů a po několika ojedinělých domácích pracech se zavřou do pokojíčku a do večera jsou na sociální síti. Sami to hodnotí jako zbytečnost, ztrátu času. Sami vědí, že se nic zajímavého a užitečného nedozvědí. Ačkoliv podle některých jsou i pomluvy důležité. Nicméně běžně takovým to způsobem tráví 7 hod. denně (to ti tři). Ale u ostatních žáků je to velmi podobné.


Kamarádi organizovali tábor a všimli si toho, že ačkoliv se tam účastníci přihlásili dobrovolně a znali program dopředu, tak pomalu nechtěli nic dělat, jen v rukách drželi telefony a ...


Říkám si, proč tak mnoho žáků tráví čas jeho "zabíjením".


Zkusil jsem proto žáky "vytáhnout" na nějaký výlet, fotbal, do mládežnického klubu, ... a i když nešli všichni, tak někteří přece. Tito pak dokonce ani nevěnovali tolik pozornosti telefonům a jiným "hračičkám" připojeným k internetu. Začínám si proto myslet, že i když jsou žáci ochotní pro určité aktivity, tak málo kdy se do nich pustí z důvodů své či okolní nemotivace. Zřejmě pro některé není jednoduché zahrát si se svými spolužáky či kamarády např. fotbal, protože oni "zrovna nemají čas".


Z mých subjektivních zkušeností pozoruji, že dříve bylo vícero lidí zaměřených na různé aktivity, kdežto dnes je velká pozornost věnována svému digitálnímu "já". Je to zřejmě jeden z mnoha důvodů, proč tolik lidí tráví na soc. sítích tolik času.


Jak toto ale změnit? Jak naučit žáky jiným hodnotám a postojům? Odpověď je stejná jako při jiných problémových otázkách - mravnosti, šikany, drog, apod. - vychovávat již od útlého dětství.


Problémem ale je a stále pravděpodobně bude, že bez podpory domácího prostředí, lze vychovávat ve školských institucích jen velmi obtížně. Další problém, který vidím je nesoulad učitelů a dalších dospělých osob v různých otázkách, hodnotách, postojích. Např. někteří učitelé využívají učebny s výpočetní technikou k tomu, aby tam své žáky "uklidili" a dají jim samostatnou "volnou" práci. Tím však jdou proti kolegům, kteří se snaží žáky učit využívat technologie smysluplně a přínosně.


Myslím si, že to jsou tyto dva problémy (naklonit domácí prostředí a další učitele a dospělé osoby), které je potřeba řešit, aby mohlo dojít k efektivní výchově. Ať už se jedná o morálnost, hodnoty, postoje k drogám či internetu a technologiím, atd.


Vím, že jsem nenapsal nic nového, ale chtěl jsem připomenout hlavní problémy společnosti, od kterých se odvíjejí i tyto ostatní problémy. Myslím, že je toto místo vhodné ke zmínění jednoho citátu: "Každé království vnitřně rozdělené pustne a žádná obec ani dům vnitřně rozdělený nemůže obstát." Proto věřím tomu, že snaha ojedinělých učitelů (v daném prostředí, okolí) něco změnit, bude mít jen drobné výsledky!

Bořivoj Brdička 13.10.2013

Komentář

Miloši, moc vám děkuji za reakci. Závislost dětí na technologiích, kterou popisujete, je skutečná (Rizika spojená s technologiemi podle Rosena) a bude třeba se naučit jí čelit. Pokouším se naznačit, a hodlám o tom hovořit i na konferenci KYBERPSYCHO, že, mají-li školy být místem, které k tomuto boji přispívá, nemůže být jediným opatřením zákaz technologie používat. První podstatnou nutností je žádat, aby všichni učitelé uměli s technologiemi zacházet a k jejch vhodnému využití žáky dovedli. Je jasné, že i rodina bude v tomto procesu vždy hrát důležitou roli.

Miloslav Dědek 14.10.2013

Komentář