Chatbot EMA
4 zdařilé

Informační gramotnost, co a jak vlastně učit?

Autor
Mira Friedrichová
Datum vložení
4. 12. 2018
12 0 12
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
4 zdařilé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

ICT gramotnost
Informační a komunikační technologie
informační gramotnost
informatika
PC
počítač
počítačová gramotnost

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
4 zdařilé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
4 zdařilé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Mira Friedrichová
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 22. 04. 2011
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Ivan Ryant 24.4.2011

Komentář

Díky za pěkný článek. Nejvíc za ty poslední dvě věty.
jana jindrová 10.8.2011

Komentář

Také kus mého života. Nyní jsem začala učit na ZŠ a hledám a přemýšlím co je a bude pro děti užitečné a použijí ve skutečném životě. A další velký problém vidím v motivaci jak přimět děti, aby sami hledaly řešení. Vymyslet zajímavou náplň hodiny je někdy fuška :))

Jana Petrů 11.8.2011

Komentář

Moc pěkné vzpomínání. Já jsem se okolo techniky vždycky jen prosmýkla.  U sálového počítače jsem byla pouze na brigádě a zázračný ZX Spectrum měl můj přítel. Všichni z toho byli tenkrát úplně vedle. Ale \"kabelový přenos dat\" jsem dosud neznala a musím se přiznat, že tím jste mě dostala :) Díky, zvláště za závěr článku!


RNDr. I. Marek 12.8.2011

Komentář

Klobouk dolů - učit ICT na střední škole a považovat se za uživatele, to předpokládá značnou odvahu. V dnešní krizové době je těžké až nemožné odhadnout, čím se kdo nakonec bude živit, nicméně někteří studenti už teď vědí, že chtějí být programátory a někteří už jimi (většinou amatérskými, ale přece) jsou. Ti by z vás mohli mít pěknou bžundu. Ale nezoufejte - když jim vysvětlíte, co je to algoritmizace, v jakém vztahu je k programování a když je naučíte pořádně programovat v libovolném jazyce, hned budete mít pár konkrétních znalostí, které pro ně budou užitečné nejen za pár let, ale celý jejich život.


Word, Internet, Oracle, Case, SAP, Freeware, mobily, ICQ, SQL, HTML, Java, Photoshop, Google, Skype, Facebook, GPS, tablet, Web 2.0, Moodle, Cloud computing ... že by inspirace pro učitele jiných předmětů? Aby se zamysleli, jak by tahle bramboračka vypadala v jejich branži?

Janek Wagner 13.8.2011

Komentář

Přiznám se, že moc nechápu větu \"Domnívám se, že nám přesto nezbývá prostě učit to, co známe teď a tady.\". 

Ivan Ryant 13.8.2011

Komentář

Má smysl seznámit žáky s minulostí, aby byli lépe připraveni na budoucnost. Ani naši tátové a mámy nebyli ti, kteří právě slezli se stromů. A je chytřejší učit se z chyb cizích než vlastních.

Ondřej Neumajer 13.8.2011

Komentář

S tou historií to nevidím tak jednoznačně. Lidé, co již něco v IT zažili, mají často pocit, že tuto báječnou zkušenost je nutné a vhodné předávat i dalším generacím. Skvěle se na ní vzpomíná, viz např. tento článek. Je ale pro dnešní žáky rozsáhlejší vědomostní výlet do historie skutečně nezbytný? Některé historické skutečnosti vysvětlující stav a dění v oboru dnes je jistě vhodné a často i nezbytné do vzdělávacího obsahu zahrnout. Lze tak vysvětlit, proč se daný obor takto vyvíjel.


Vnímám jisté riziko, aby se nám nestalo s jinak praktickým a relativně atraktivním oborem (chápej předmětem ICT ve škole) něco podobného, co s dějepisem, resp. historií, jak je na mnoha školách dnes vyučován.


Ostatně, zcela jistě má lepší „lobisty“, nežli ICT. Jinak by přece nemohl získat časovou dotaci na 2. stupni ZŠ téměř 11krát vyšší, nežli ICT.

Mira Friedrichová 14.8.2011

Komentář

Jsem ráda, že se tu rozproudila debata. O to mi právě šlo.  Dovolím si pár vysvětlujících připomínek:


a/ Článek není výukový materiál, jde čistě o osobní zkušenosti, na základě kterých přemýšlím, co by mělo být obsahem předmětu ICT. O tom, jak učím o historii je jiný článek http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/11401/historie-pocitacu-v-ramci-informatiky-prostrednictvim-chatu-aneb-to-bylo-kdyz-....html/


b/ Přemýšlím o tom proto, že to, co je moderní a nezbyté pro studenta dnes, nebude patrně za pár let použitelné. Tím bych chtěla osvětlit větu: „Domnívám se, že nám přesto nezbývá prostě učit to, co známe teď a tady.\" Prostě lepší by bylo učit to, co budou potřebovat za 10 let, jenže všechno se vyvíjí tak rychle, že prostě nedokážu říct, co to bude. Vy ano?


c/ Průběžně shromažďuji názory různých lidí o tom, co  od předmětu ICT na gymnáziu očekávají, ptám se kolegů, pedagogů na vysokých školách, programátorů, správců sítí, vědeckých pracovníků, ale i studentů jiných škol, jsem ráda, že se můžu poradit i tady.


d/ Na současném čtyřletém gymnáziu se všeobecným zaměřením skutečně na moc studentů, kteří by programovali, nenarazíte (pokud tedy za programování nepokládáte znalost pár tagů html). Pro ty je volitelný předmět (studenty, bohužel, nepříliš volený). Anebo studují někde jinde – třeba na průmyslovce? Ale tady bych se ráda bavila o náplni předmětu, na který mám 2 hodiny týdně v prvním ročníku.


e/ S názorem, že pochopení principu algoritmizace by mělo být jedním z témat předmětu ICT, zcela souhlasím. Uvítám konkrétní náměty jak na to. Letos jsem to zkoušela s jednoduchými vývojovými diagramy (např. na výpočet aritmetického průměru a s ukázkou různých možností řazení), ale obávám se, že se mi to nepodařilo studentům přenést. Rozhodně to v závěrečné reflexi pokládali za nejtěžší a nejméně užitečné.


f/ Na druhé straně s tím, že cílem by mohlo být naučit studenty v nějakém jazyce pořádně programovat, mám problém. Je jasné, že učit se programovat, stejně jako třeba hrát šachy, je dobré cvičení k tréninku mozku, ale ta konkrétní znalost kódování v konkrétním jazyce skutečně asi nepatří mezi většinovou potřebu průměrného maturanta. Umím programovat třeba ve Foxce, mohu vás ujistit, že to není znalost, která je pro mne užitečná celý život, tedy pravdivěji řečeno, je mi to úplně nanic :)(a myslíte, že třeba s Javou to bude jinak?).


g/ Obrázek je ilustrační :).

Ivan Ryant 14.8.2011

Komentář

Pár poznámek k algoritmizaci: asi se bohužel neshodneme, já si myslím, že algoritmizaci by si měli naintegrovat matematici, když na to dostali hodinovou dotaci. Na to téma jsem napsal článek http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/3206/nahradte-algoritmizaci-systemovym-pristupem-.html/, ale pak jsem stejně vyřešil výuku algoritmizace v informatice jinak - hrou \"Záhada slibového pahorku\", kterou popisuji v poznámce č. 6 ke článku http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/12937/ms-kodu-ve-vyuce.html/. Kromě toho se v článku a v diskusi píše o vývojových prostředích vhodných k výuce úvodu do algoritmizace (aby se studenti nemuseli trápit se syntaxí a přitom řešili úlohy, které je motivují).

Mira Friedrichová 14.8.2011

Komentář

Díky za reakci. Já bych se nezlobila, kdyby algoritmizace patřila matematikům, teď jsem ten první článek jen přelétla, ale ráda si to prostuduji.


K MS KODU: četla jsem hned po uveřejnění, a mám to tu nainstalované. Trochu váhám jestli se do toho pustit ve výuce, zatím testuji na sobě a svých vlastních dětech. Znám Baltíka od SGP,setkala jsem se s Karlem. Trochu váhám, jestli to studenti mezi 15-16 zkousnou a jestli z toho vyplyne nějaké to algoritmické myšlení. Máte s MS KODU ve výuce nějaké konkrétní zkušenosti (poznámka 6 se týká Karla, že)?

Ivan Ryant 14.8.2011

Komentář

A ještě k různým možnostem řazení: celkem úspěšně jsem jednou při suplování na nižším gymnáziu vyzkoušel hru na bubblesort - prostě jsme šli na chodbu a řadili jsme se podle velikosti tak, jak se to dělá v bubblesortu. No, byla to dost velká sranda, protože se všichni studenti řadili současně, vnesli do bubblesortu takový docela masivní paralelismus a byli seřazení natošup. Ale to nevadí, princip pochopili. Podobně by se daly sehrát i jiné algoritmy, např. quicksort se dá dělat paralelně.

Ivan Ryant 14.8.2011

Komentář

Mně se líbí Scratch, KODU jsem nezkoušel. A s tím pahorkem by se taky dalo ještě něco podniknout. Programování tam vychází z Karla, ale je zjednodušené na minimum (např. bez cyklů) a přizpůsobené prostředí bludiště uvnitř pahorku. Bludiště je nastavené natvrdo, nedá se měnit.