Chatbot EMA
0 ohodnoť!

Reflexe média malby v médiu fotografie

Autor
Vendula Fremlová
Datum vložení
4. 12. 2018
10 0 1
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

fotografie
galerijní animace
malba
nezobrazivý projev
Umění a kultura
výtvarná výchova

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Vendula Fremlová
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 16. 11. 2006
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Diana Winklerová 6.3.2010

Komentář

Dobrý den, dovolím si reagovat na Váš příspěvek,
zkoumání vztahu média fotografie a média malby a sdělitelnosti jejich popisných či abstraktních forem považuji za velmi doporučeníhodné a nanejvýš přínosné vzhledem k povaze obou médií a našemu vnímání a interpretaci, vzhledem k viděné skutečnosti.
V rámci příspěvku však shledávám dvě kvalitativně odlišné fáze. Mezitím co první část, která se týká aktivního seznámení s problematikou, velmi poutavým způsobem zasvěcuje žáky díky přímé zkušenosti s vystavenými díly a komunikaci s autorkou, je druhá fáze, kdy se žáci dostávají k samostatným úkolům, jakoby naráz vetknutá do možná příliš úzkých mantinelů, na to jakou tvořivost by mohla zprostředkovat.
Ano, rozumím návaznosti a snaze najít řešení jak žáky vnořit do uměleckého procesu,
je-li v prvé části zaostřeno na fotografování skutečnosti s pocitem malíře,
bylo by mi líto, kdyby si žáci nevyzkoušeli totéž, pokud je v možnostech lekce práce s digitálním záznamovým přístrojem.

v jednotlivých uvedených úkolech spatřuji tato rizika:
Úkol první - co se skrývá za ořezem?
Riziko mechaničnosti, možná prázdného tápání, při troše štěstí vtipu. Určitě je dobré si uvědomit fakt výseku skutečnosti, který fotografie i naše vidění rámuje, zkoušet se dívat skrz různé papírové a jiné průhledy, materiály, též je možné si dát třeba téma hledané kompozice, například tvář, oko, písmeno, ale i geometrická cvičení, ke kterým se bohužel v praktické části tvorby žáků bohužel nedostalo, ač úvod k tomu velmi poutavě otevřel cestu.
Úkol druhý - převod fotky do malby
Proč převádět fotografii do malby, když si žák může fotografickým okem, či vytvořeným průhledem vybrat detail ve třeba třídě a ten malovat? (jestliže fotografujeme skutečnost s pocitem malíře, proč malovat z fotografie, když můžeme zachytit něco pozoruhodného i v té na první pohled nejobyčejnější místnosti)
Při malování podle fotografie nepovažuji za šťastné na malbu nalepovat fotografii,
bez ní je zde prostor pro malířskou nadsázku a stylizaci vybrané kompozice a dílo nabývá autonomie, s možností konfrontace s původní fotografií, ale i bez!
Úkol třetí - ohraničení páskou a přemalování
Myslím, že pro diváka je zpětně důležitá a především zajímavá konfrontace s původní celou fotografií, na které můžeme žákem přemalovaný detail zpětně identifikovat, tudíž vytvořit si snímatelný maskovací rámeček, celkově však úkolu bez jiné motivace možného zobrazení hrozí nevědomá mechaničnost.